PIĘCIOLETNI PROGRAM PROFILAKTYCZNO-WYCHOWAWCZY SZKOŁY PODSTAWOWEJ I GIMNAZJUM NA LATA SZKOLNE 2016-2022
|
Zespół Kształcenia i Wychowania im ks. Antoniego Peplińskiego w Kamienicy Szlacheckiej
PODSTAWA PRAWNA
- Statut Zespołu Kształcenia i Wychowania im. Ks. Antoniego Peplińskiego
w Kamienicy Szlacheckiej
- Konstytucja Rzeczpospolitej art. 72.
- Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 67 z póź. zm.). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002r.
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51 poz. 458, działalność edukacyjna szkoły pkt1,2,3).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji 19 czerwca 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół oraz zmieniające z dnia 31 stycznia 2002r. (Dz. U. Nr 10 poz. 96).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego
w poszczególnych typach szkół (Dz. U z 2009r. Nr 4, poz. 17).
SPIS TREŚCI |
WSTĘP- OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
- KALENDARZ IMPREZ I UROCZYSTOŚCI SZKOLNYCH
- METODY, FORMY I SPOSOBY PRACY
WSTĘP |
Szkolny Program Profilaktyczno- Wychowawczy na lata 2016/2017- 2021/2022 jest planowaniem długoterminowym w zakresie realizacji celów wychowawczych, profilaktycznych i opiekuńczych. Przewiduje realizację treści uniwersalnych, które realizujemy w Szkole corocznie, jednak z różnym natężeniem danych celów i treści w zależności od aktualnej w danym roku szkolnym sytuacji wychowawczej i potrzeb, a także zadań priorytetowych Szkoły.
Program zakłada coroczne tworzenie Szkolnego Programu Wychowawczego w oparciu o diagnozę aktualnego stanu w zakresie sytuacji wychowawczej na koniec poprzedniego roku szkolnego, w tym ewaluację dotychczasowego Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego. W tworzeniu kolejnych Programów uwzględnia się również priorytety do pracy dydaktyczno-wychowawczej na dany rok szkolny, efekty dyskusji Rady Pedagogicznej (propozycje Rady Pedagogicznej wynikające z obserwacji oraz aktualnej sytuacji wychowawczej) oraz propozycje zagadnień, działań wychowawczych, profilaktycznych i opiekuńczych na kolejny rok szkolny ze strony rodziców i uczniów.
I CEL GŁÓWNY: |
Dążenie do optymalnego rozwoju wszystkich sfer osobowości dziecka, rozwoju umożliwiającego właściwe funkcjonowanie we współczesnym świecie poprzez kształtowanie postaw twórczych, umiejętności komunikowania się, rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów, osiągania sukcesów oraz uczenie wrażliwości na potrzeby innych ludzi.
CELE SZCZEGÓŁOWE: |
a) Wiedza jako wyznacznik wartości.
b) Propagowanie postaw społecznych.
c) Szacunek dla drugiego człowieka, umiejętność rozwiązywania konfliktów.
d) Samokontrola zachowania.
e) Podejmowanie działań na rzecz agresji wśród dzieci i młodzieży.
f) Wspieranie rozwoju psychicznego uczniów, trening.
g) Kształtowanie umiejętności wrażliwości i tolerancji dla drugiego człowieka.
h) Kształtowanie integracji społecznej.
i) Wyrabianie nawyków kulturalnego zachowania się w szkole i poza nią.
j) Pełne uczestnictwo w życiu szkoły, korelacja społeczności uczniowskiej.
k) Przeciwdziałanie przestępczości i przemocy wśród uczniów.
l) Promocje edukacji prozodycznej- uzależnienia, zdrowy styl życia, profilaktyka, efektywne spędzanie czasu wolnego
m) Ochrona przed negatywnym wpływem massmediów
n) Motywowanie rodziców do współpracy ze szkołą, wspieranie w wychowaniu dziecka.
p) Kształtowanie nawyków ekologicznych i wzbudzanie wrażliwości na piękno przyrody.
q) Kształtowanie postaw patriotyzmu, regionalizmu.
r) Rozwijanie działalności sportowej, rekreacyjnej i turystycznej.
s) Współpraca ze środowiskiem lokalnym
t) Przygotowanie do podjęcia nauki na dalszym etapie edukacyjnym.
Powyższe cele mają ścisły związek:
ü Z codzienną miłą i przyjazną atmosferą w Szkole
ü Ze wzrostem poziomu kultury osobistej,
ü Z nabyciem umiejętności właściwego reagowania na agresję i przemoc,
ü Z nabyciem umiejętności pokojowego rozwiązywania konfliktów,
ü z poczuciem dumy narodowej
ü ze wzrostem współpracy i zaangażowania Rodziców w życie Szkoły,
ü respektowanie określonych zasad i norm przez całą Społeczność Szkolną.
II ZAKRES TREŚCI |
Zasady i normy obowiązujące w szkole
III PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW |
KALENDARZ IMPREZ I UROCZYSTOSCI SZKOLNYCH
Nazwa imprezy, uroczystości |
Rozpoczęcie roku szkolnego |
Wybory samorządów klasowych |
Spotkanie z Rodzicami –przedszkole Spotkanie z Rodzicami –0A/0B Spotkanie z Rodzicami IV-VIsp I-IIIG Spotkanie z Rodzicami - IIIG |
Parafiada |
Sprzątanie Świata – Polska 2016 |
Próbna ewakuacja |
Akcja Żonkil |
Powiatowy Konkurs Piosenki Kaszubskiej |
Ślubowanie uczniów klas I SP |
Dzień Edukacji Narodowej |
Gminny Dzień Edukacji Narodowej – Stężyca |
Dzień Papieski |
Porządkowanie miejsc pamięci narodowej - krzyż |
Porządkowanie miejsc pamięci narodowej - Pomnik Gryfa Pomorskiego w Przyrowiu |
Święto Niepodległości |
Święto Niepodległości - Szymbark |
Andrzejki – dyskoteka z wróżbami |
Próbny Egzamin w kl. III GIM. – Hum. |
Próbny Egzamin w klasie III GIM. – cz.mat.-przyr. |
Próbny Egzamin w klasie III GIM. –j.ang. |
Mikołajki |
Dzień Seniora(występ dzieci I-III, wspólne śpiewanie kolęd) |
Wigilia pracowników szkoły godz. 14.00 – 16.00 |
Wigilia szkolna, wigilie klasowe |
Gminne Teatralia Bożonarodzeniowe |
Bal karnawałowy klas 0 – III (bez paczek – paczki w wigilię) |
Dzień Babci i Dziadka - przedszkole Dzień Babci i Dziadka – zerówki A/B |
Kolęda szkolna godz. 12:00 |
Pasowanie na czytelników uczniów kl.I |
Dyskoteka walentynkowa kl.I – IIIG Dyskoteka walentynkowa kl.IV – VISP |
Środa popielcowa |
Rekolekcje Wielkopostne |
Msza św. -Wygoda |
Dzień Samorządności i Dzień Ziemi IV-VI SP i I – II GIM |
Dzień Samorządności i Dzień Ziemi I –III SP |
Szkolny Konkurs Poezji Kaszubskiej |
Gminny Turniej Wiedzy o Ruchu Drog.Kamienica Szlachecka |
Egzamin Gimnazjalny część hum. |
Egzamin Gimnazjalny część mat.-przyr. |
Egzamin Gimnazjalny j.obcy |
Święto Konstytucji 3 Maja |
Marsz z flagą |
Święto Konstytucji 3 Maja -Stężyca |
Gminny Przegląd Scenek Profilaktycznych Kamienica Szl. |
Dzień Kaszubski |
Podsumowanie Projektów Edukacyjnych klasy II GIM |
Dzień Matki klasy I-IISP |
Wybory do Rady Samorządu Uczniowskiego |
Egzamin na kartę rowerową |
Dzień Patrona/ wyjście do kościoła, spotkania w klasach z rodziną Patrona Konkurs o Kaszubach do 12.00 msza |
Pożegnanie absolwentów gimnazjum Dyskoteka dla absolwentów/rodzice |
Uroczyste zakończenie roku szkolnego |
Dożynki parafialno – gminne Wygoda |
UWAGI:
METODY, FORMY I SPOSOBY PRACY |
Program zakłada współpracę z nauczycielami, rodzicami, władzami samorządowymi, GOPS, biblioteką gminną, Zakładem Opieki Zdrowotnej, Gminną Komisją do spraw Profilaktyki i Rozwiazywania Problemów Alkoholowych, proboszczem parafialnym, Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną.
IV SZCZEGÓLOWY OPIS REALIZACJI |
V ZADANIA WYCHOWAWCZE SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ |
WYCHOWAWCY
|
Proces wychowawczy odbywa się przez:
|
NAUCZYCIELE
|
|
RODZICE
|
|
UCZNIOWIE
|
|
VI SPODZIEWANE EFEKTY |
VII OBSREWACJA I EWALUACJA |
Stale monitorowanie realizacji Programu:
Ewaluacja:
Główne cele ewaluacji:
Ocena sytuacji wychowawczej w Szkole. Porównanie efektów z rokiem ubiegłym. Opracowanie wniosków z podjętych działań wychowawczych i profilaktycznych i ich efektów. Zaplanowanie działań na kolejny rok szkolny.
Opracował zespół w składzie:
Justyna Koss – lider
Anita Peplińska
Izabela Bednarek
Lucyna Popowicz
Joanna Koniuszewska
Katarzyna Stefanowska
Janina Mejer
Ewa Puzdrowska
Aneta Kotłowska
Alina Jędrasik
Dorota Literska
Katarzyna Bulczak
Katarzyna Butowska
Szkolny Program Profilaktyczno-Wychowawczy na lata szk.2016-2022
został przyjęty na posiedzeniu Rady Pedagogicznej ZKiW
w Kamienicy Szlacheckiej
w dniu 17 listopada 2016r.
oraz zaopiniowanyprzez Radę Rodziców w dniu ……………………… .
PROGRAM WYCHOWAWCZY PRZEDSZKOLA
W KAMIENICY SZLACHECKIEJ
NA LATA:
2015/2016
2016/2017
2017/2018
OPRACOWANY PRZEZ:
Anna Spierewka, Areta Rinc
Milena Płotka, Kornelia Neubauer
MISJA PRZEDSZKOLA
„ Dzieci są przyszłością rodziny, regionu, narodu, ludzkości i dlatego należy respektować ich prawa do zabawy, do edukacji, do wolności”
Spis treści:
I. PODSTAWA PRAWNA
II. WSTĘP
III. CELE OGÓLNE I ZADANIA EDUKACYJNE
IV. CELE SZCZEGÓŁOWE
V. METODY
VI. FORMY REALIZACJI
VII. PRAWA DZIECKA
VIII. ABSOLWENT PRZEDSZKOLA
IX. SPODZIEWANE EFEKTY
X. CEREMONIAŁ
XI. EWALUACJA
I. PODSTAWA PRAWNA
II. WSTĘP
III. CELE OGÓLNE I ZADANIA EDUKACYJNE PRZEDSZKOLA
Nadrzędne cele wychowania przedszkolnego zostały sformułowane w podstawie programowej zatwierdzonej przez MEN i odnoszą się do wszystkich obszarów działalności edukacyjnej przedszkola (Dziennik Ustaw z dnia 15 stycznia 2009 r. nr 4, poz. 17).
„Celem wychowania przedszkolnego jest:
IV. CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU W OBSZARZE SFER ROZWOJOWYCH
„ Największe osiągnięcia dziecka są możliwe w zabawie, osiągnięcia, które jutro staną się jego podstawowym poziomem rzeczywistego działania i moralności… istotą zabawy jest stworzenie nowego powiązania … pomiędzy sytuacjami myślowymi a rzeczywistymi” – Lew Wygotski.
Edukacja przedszkolna powinna umożliwiać realizację celów szczegółowych zawartych
w następujących sferach rozwoju:
Treści programowe są również ujęte w sferach rozwoju dziecka, wynikają bezpośrednio
z celów i są odpowiednio dostosowane do etapu rozwojowego dziecka i rozwijane
w kolejnych etapach:
SFERA ROZWOJU EMOCJONALNEGO
– „Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu
i rozumieniu siebie i swojego otoczenia”.
Ten cytat i kolejne pochodzą z zapisu Podstawy Programowej.
1. Poznawanie samego siebie. Gromadzenie doświadczeń i informacji na temat swój oraz innych osób.
2. Rozpoznawanie i nazywanie własnych i cudzych emocji oraz uczuć.
3. Dostrzeganie i uznawanie wartości nadrzędnych.
4. Podejmowanie działań w różnorodnych sytuacjach. Poznawanie i poszerzanie własnych możliwości.
SFERA ROZWOJU SPOŁECZNEGO
– „Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne”.
1. Czynne uczestniczenie w życiu rodziny: dziecko jako członek rodziny.
2. Czynne uczestniczenie w życiu przedszkola: dziecko jako członek grupy przedszkolnej.
3. Nabywanie wiedzy na temat najbliższego otoczenia: dziecko jako członek społeczeństwa.
4. Nabywanie wiedzy o własnym kraju: kształtowanie świadomości narodowej.
5. Zapoznawanie z wybranymi elementami kultur innych narodów. Rozwijanie przyjaznego stosunku do dzieci z innych krajów.
SFERA ROZWOJU POZNAWCZEGO
Edukacja językowa
- „Wspomaganie rozwoju mowy dzieci. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania. Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem”
- „Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym”
- „Przygotowanie do posługiwania się językiem mniejszości narodowej, etniczej lub językiem regionalnym”
1. Komunikowanie się niewerbalne.
2. Doskonalenie wrażliwości zmysłów.
3. Rozwijanie mowy.
4. Rozwijanie ekspresji werbalnej. Doskonalenie umiejętności komunikowania się.
5. Rozwijanie zainteresowania słowem pisanym, utworem literackim, książką i ilustracją. Kształtowanie motywacji do nauki czytania.
6. Doskonalenie w toku zabaw słuchu fonematycznego. Przygotowanie do nauki czytania.
7. Tworzenie motywacyjnych do opanowania umiejętności pisania. Wykonywanie ćwiczeń doskonalących sprawności manualne i przygotowujących do pisania.
8. Osłuchanie się z językiem obcym i językiem kaszubskim.
Edukacja matematyczna
– „Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacja matematyczną”.
1. Kształtowanie świadomości własnego ciała.
2. Rozwijanie orientacji w przestrzeni.
3. Dostrzeganie regularności.
4. Zapoznawanie z podstawowymi pojęciami geometrycznymi.
5. Określanie i porównywanie wielkości.
6. Określanie i porównywanie masy.
7. Mierzenie i porównywanie pojemności naczyń.
8. Mierzenie grubości, długości, szerokości, wysokości w określony sposób.
9. Poznawanie i przyswajanie określeń czasu.
10. Klasyfikowanie przedmiotów według cech jakościowych.
11. Kształtowanie pojęć liczbowych.
12. Zapoznawanie z wartością pieniędzy.
Edukacja przyrodniczo-zdrowotna
– „Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych, kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku”.
1. Nabywanie wiedzy przyrodniczej przez bezpośredni kontakt z przyrodą w czasie zabaw i zajęć.
2. Dostrzeganie zmienności przyrody w różnych porach roku.
3. Poznawanie wybranych ekosystemów: parku, lasu, ogrodu, łąki, pola.
4. Poznawanie bogactwa świata zwierząt.
5. Poznawanie różnych krajobrazów, stref klimatycznych.
6. Poszerzanie wiedzy na temat kosmosu i Układu Słonecznego.
7. Prowadzenie doświadczeń. Poznawanie w toku działania właściwości niektórych ciał oraz wybranych zjawisk z zakresu przyrody nieożywionej.
8. Dostrzeganie pozytywnych i negatywnych skutków działalności człowieka dla stanu naturalnego środowiska.
9. Nauka czynnej postawy w stosunku do swojego zdrowia i bezpieczeństwa.
10. Poznawanie roli i ogólnej budowy układu ruchowego, krwionośnego i oddechowego człowieka.
11. Poznawanie wybranych, warunkujących bezpieczeństwo zasad ruchu drogowego.
Edukacja plastyczno-techniczna
– „Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych”.
1. Uwrażliwianie na estetyczne walory otoczenia, środowiska przyrodniczego, zjawisk przyrodniczych.
2 .Wyrażanie własnych obserwacji i odczuć w formie plastycznej.
3. Rozwijanie wrażliwości na barwy.
4. Poznawanie różnych technik plastycznych i technicznych z zastosowaniem różnorodnych materiałów i przyborów.
5. Organizowanie własnego warsztatu pracy.
6. Obcowanie ze sztuką w sposób pośredni i bezpośredni.
7. Udział w zabawach konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów.
8. Poznawanie działania i sposobów wykorzystania wybranych urządzeń technicznych.
9. Zapoznawanie z pracą ludzi w różnych zawodach.
10. Zapoznawanie z przeznaczeniem i możliwościami środków transportu i komunikacji.
11. Zapoznawanie się w toku zabaw badawczych z niektórymi zagadnieniami fizycznymi: powstawanie wiatru, zamarzanie wody, działanie magnesu, powstawanie niektórych zjawisk optycznych i akustycznych.
Edukacja muzyczna
– „Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec”.
1. Udział w zabawach i zajęciach rozwijających wrażliwość słuchową.
2. Rozwijanie poczucia rytmu.
3. Słuchanie muzyki w dowolnych sytuacjach oraz w ramach organizowanych w przedszkolu zajęć.
4. Nauka i śpiewanie piosenek.
5. Zabawa i ruch przy muzyce: wyrażanie muzyki ruchem.
6. Rozwijanie inwencji twórczej, różnorodnych form ekspresji.
7. Zapoznawanie z wybranymi instrumentami muzycznymi.
SFERA ROZWOJU FIZYCZNEGO
– „Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci”.
1. Nauka czerpania radości z udziału w spacerach, zabawach i grach ruchowych.Ilustrowanie ruchem.
3. Posługiwanie się różnymi formami ruchu.
4. Podejmowanie różnego rodzaju aktywności ruchowej.
5. Rozwijanie ekspresji ruchowej.
6. Uczestniczenie w zabawach i ćwiczeniach rozwijających umiejętność współdziałania z innym dzieckiem i wyczucie ruchu - z wykorzystaniem metody W. Sherborne.
7. Uczestnictwo w konkursach i zawodach sportowych. Poznanie zasady fair play.
V. METODY WYCHOWANIA
– metody czynne,
– metody percepcyjne,
– metody słowne.
W przedszkolu przeważają metody czynne, oparte na działalności dziecka. Służą one
rozbudzaniu jego zaciekawienia i zainteresowania, uruchomieniu spontanicznej
i swobodnej aktywności wychowanka. Do metod czynnych należą:
ü Metoda samodzielnych doświadczeń – stwarzanie dzieciom optymalnych warunków do spontanicznej zabawy i innych działań, swobodnego wypowiadania się, poszukiwania, przeżywania poprzez bezpośredni kontakt z otoczeniem przyrodniczym, społecznym, technicznym, kulturowym. Nauczyciel pełni rolę czynnego obserwatora, pomocnika oraz doradcy.
ü Metoda kierowania własną aktywnością dziecka – inspirowanie działalności dziecka sugestią, zachętą, budzeniem zainteresowania (zabawy tematyczne, konstrukcyjne, dydaktyczne, badawcze).
ü Metoda zadań stawianych do wykonania – pobudzanie aktywności dziecka w kierunku z góry przewidzianym przez nauczyciela. Zadania skłaniają dzieci do podejmowania działań, dzięki którym zdobywają nowe umiejętności i wiedzę, rozwijają myślenie. Metoda ta ma zastosowanie także wtedy, gdy jasno sformułowany cel wymaga wykonania kolejnych czynności, zastosowania określonych materiałów i narzędzi.
ü Metoda ćwiczeń utrwalających usprawnianie i utrwalanie zdobytych wcześniej doświadczeń i umiejętności.
ü Metodom czynnym zazwyczaj towarzyszą metody percepcyjne i słowne. Metody percepcyjne obejmują: obserwację, pokaz, osobisty przykład. Dotyczą także percepcji dzieł sztuki. Metody słowne rozwijają procesy poznawcze i poszerzają zasób wiadomości dzieci. Służą także przekazywaniu wartości literatury pięknej.
W organizowaniu sytuacji edukacyjnych nauczyciel nie może ograniczać się do wyboru jednej metody. Równie istotne są:
VI. RORMY REALIZACJI
- zabawy integracyjne, tematyczne, dydaktyczne, konstrukcyjne, ruchowe
- formy teatralne, literackie, muzyczne
- wystawka prac dziecięcych
- relaksacja
- uroczystości wynikające z kalendarza imprez
- spotkania z przedstawicielami środowiska lokalnego
- konkursy
- przedsięwzięcia, akcje, np. ekologiczne, prozdrowotne, charytatywne
- spacery, wycieczki
- prace porządkowe
- prace hodowlane
- doświadczenia, eksperymenty
- obserwacje przyrodnicze
- filmy, prezentacje
- czynności higieniczne i samoobsługowe
VII. PRAWA DZIECKA
Konwencja o prawach dziecka zawiera spisane wszystkie prawa dziecka. Spośród wielu
z nich wymienić należy przede wszystkim:
- prawo do życia i rozwoju
- prawo do tożsamości
- prawo do swobody myśli, sumienia i wyznania
- prawo do wyrażania własnych poglądów
- prawo do wolności od przemocy fizycznej, psychicznej, nadużyć seksualnych i wszelkiego okrucieństwa
- prawo do nauki
- prawo do korzystania z dóbr kultury
- prawo do wypoczynku i czasu wolnego
- prawo do godności i nietykalności osobistej
- prawo do znajomości swoich praw
VIII. ABSOLWENT PRZEDSZKOLA
IX. SPODZIEWANE EFEKTY
W naszym przedszkolu:
DZIECKO:
RODZICE:
NAUCZYCIELE:
X. CEREMONIAŁ
MIESIĄC |
NAZWA IMPREZY / UROCZYSTOŚCI |
WRZESIEŃ |
Rozpoczęcie roku szkolnego |
PA |
Uroczystość z Okazji Dnia Edukacji Narodowej |
16.10.2015 |
Dzień Papieski |
10.11.2015 |
Uroczystość z Okazji Dnia Niepodległości |
27.11.2015 |
Andrzejki |
07.12.2015 |
Mikołajki |
22.12.2015 |
Wigilia klasowa |
14.01.2016 |
Gminne Teatralia Bożonarodzeniowe |
15.01.2016 |
Bal Karnawałowy |
22.01.2015 |
Uroczystość z Okazji Dnia Babci i Dziadka |
27.01.2016 |
Kolęda Szkolna |
08.03.2016 |
Uroczystość z Okazji Dnia Kobiet |
29.04.2016 |
Uroczystość z Okazji Dnia Konstytucji 3 Maja |
19.05.2016 |
Dzień Kaszubski |
26.05.2016 |
Dzień Matki |
12.06.2016 |
Festyn Rodzinny |
24.06.2016 |
Zakończenie Roku Szkolnego |
XI. EWALUACJA
1. Ewaluacji programu wychowawczego dokonuje się na radzie pedagogicznej podsumowującej rok szkolny.
2. W ewaluacji uwzględnia się opinię wychowanków, rodziców, nauczycieli.
3. Sposoby ewaluacji: - analiza dokumentów (plany miesięczne poszczególnych grup, dzienniki, arkusze obserwacji i diagnozy dzieci )
Szkolny Program Profilaktyczno – Wychowawczy
Zespół Kształcenia i Wychowania im ks. Antoniego Peplińskiego w Kamienicy Szlacheckiej
Rok szkolny 2016/2017 |
PODSTAWA PRAWNA:
- Statut Zespołu Kształcenia i Wychowania w Kamienicy Szlacheckiej
- Konstytucja Rzeczypospolitej art.72
- Konwencja o Prawach Dziecka art.3, 19, i 33
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami)
- Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2015poz357)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. 2014 poz.803)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 6 sierpnia 2015r. w sprawie wymagań wobec szkół
i placówek
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zakresu i form prowadzenia
w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej
i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii
SPIS TREŚCI: |
WSTĘP – OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU, WIZJA I MISJA ZESPOŁU, MODEL ABSOLWENTA ZESPOŁU
- KALENDARZ IMPREZ I UROCZYSTOŚCI SZKOLNYCH
- METODY, FORMY I SPOSOBY PRACY
WSTĘP |
Szkolny Program Wychowawczy „Uczeń, Rodzic, Nauczyciel” na rok szkolny 2016/2017 skonstruowany jest w oparciu o:
- Diagnozę aktualnego stanu w zakresie sytuacji wychowawczej na koniec roku szkolnego 2015/2016, w tym ewaluację Szkolnego Programu Wychowawczego, Profilaktycznego „Jestem kulturalny w szkole i w domu”.
- Priorytety do pracy dydaktyczno – wychowawczej na rok szkolny 2016/2017.
- Koncepcję pracy Zespołu Szkół w Kamienicy Szlacheckiej na rok szkolny 2016/2017.
WNIOSKI DO EWALUACJI SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO „UCZEŃ – RODZIC – NAUCZYCIEL” I PROGRAMU PROFILAKTYKI „JESTEM KULTURALNY W SZKOLE I W DOMU” |
Priorytety w pracy wychowawczej i profilaktycznej, to:
- szeroko rozumiana kultura osobista,
- wzajemne relacje (integracja, akceptacja, zrozumienie, współpraca i wzajemna pomoc), a tym samym protest przeciw agresji,
- zdrowy styl życia, w tym walka z hałasem i świadomość ekologiczna
- bezpieczeństwo.
- efektywne spędzanie czasu wolnego ze wróceniem uwagi na Internet i portale społecznościowe oraz hobby,
- kontynuowanie działań: „Dzień Marchewki”, „Dzień Życzliwości”, „Zachowaj trzeźwy umysł”, „Wzorowa łazienka”, „Bezpieczna droga do szkoły”, „Dbamy
o swoje zdrowie”.
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU |
Niniejszy Program zgodny jest z misją i wizją szkoły oraz wizerunkiem absolwenta, co zawiera „Koncepcja pracy szkoły” na rok szkolny 2016/2017.
MISJA ZESPOŁU KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA W KAMIENICY SZLACHECKIEJ: |
Zadaniem naszej szkoły jest nauczanie i wspieranie rodziców w wychowaniu młodego człowieka tak, by w przyszłości był człowiekiem wartościowym, otwartym na świat, innych ludzi, umiejącym znaleźć swoje miejsce w rzeczywistości.
WIZJA ZESPOŁU KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA W KAMIENICY SZLACHECKIEJ: |
Pragniemy, żeby w naszej szkole panowała atmosfera wzajemnej akceptacji i przyjaźni. Dokładamy wszelkich starań, aby uczeń czuł się pewnie i bezpiecznie. Uczniowie respektują prawa szkolne, a nauczyciele, rodzice czują się współgospodarzami szkoły. Staramy się podwyższać, jakość szkoły poprzez analizę potrzeb i oczekiwań uczniów raz rodziców. Promujemy szkołę poprzez prezentację swoich osiągnięć w środowisku lokalnym, pozyskujemy sojuszników naszych działań, kształtujemy potencjał kadrowy.
MODEL ABSOLWENTA ZESPOŁU KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA |
Absolwent Zespołu to uczeń, który:
I CEL GŁÓWNY: |
Kształtowanie prawidłowych relacji interpersonalnych między wszystkimi członkami społeczności szkolnej opartych na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
CELE SZCZEGÓŁOWE: |
1. Kształtowanie przyjaznej komunikacji między ludźmi.
2. Rozwijanie empatii i wrażliwości na drugiego człowieka, zdolności rozumienia potrzeb innych.
3. Kształtowanie umiejętności współdziałania i współżycia w zespole.
4. Zapobieganie przemocy rówieśniczej w szkole (cyberprzemoc, wykluczenie, mobing)
5. Uczenie rozwiązywania konfliktów z szacunkiem dla drugiego człowieka.
6. Kształtowanie umiejętności prawidłowej komunikacji interpersonalnej.
7. Budowanie więzi między członkami Społeczności szkolnej.
8. Ukazywanie właściwych postaw społecznych poprzez prezentację autorytetów, w tym Patrona Szkoły.
9. Uczenie kulturalnego zachowania się w różnych miejscach i sytuacjach.
10. Podejmowanie działań na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa uczniom.
11. Promocja zdrowia. Wdrażanie do zdrowego stylu życia oraz efektywnego spędzania czasu wolnego.
12. Wdrażanie do przyjmowania odpowiedniej postawy wobec środków uzależniających oraz negatywnych, antyspołecznych zachowań (ze szczególnym zwróceniem uwagi na dopalacze i napoje energetyzujące).
13. Uczenie i wspieranie samorządności uczniowskiej.
14. Uczenie szacunku do symboli Regionu i symboli narodowych.
15. Kształtowanie postaw patriotyzmu.
16. Propagowanie kaszubszczyzny. Promowanie literatury kaszubskiej i języka kaszubskiego.
17. Edukacja globalna.
18. Zachęcanie uczniów do aktywnego czytelnictwa, samodzielnego pogłębiania wiedzy, korzystania z różnych źródeł informacji, w tym z zasobów biblioteki szkolnej.
19. Zachęcanie uczniów do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, kołach przedmiotowych, pracy w Samorządzie Uczniowskim, aktywnego uczestnictwa w uroczystościach
i imprezach szkolnych.
20. Kontakt z instytucjami i strukturami samorządowymi – rozwijanie współpracy.
II ZAKRES TREŚCI |
ü Komunikacja interpersonalna
ü Dobre więzi i relacje międzyludzkie. Życzliwość wobec innych.
ü Empatia – spróbuj poczuć to co ja.
ü Odpowiedzialność.
ü Współpraca i współdziałanie w grupie.
ü Prawa człowieka i prawa dziecka. Instytucje, dokumenty w obronie praw człowieka
i praw dziecka.
ü Wartości w życiu człowieka.
ü Podstawowe umiejętności prospołeczne: słuchanie, nawiązywanie rozmowy, prowadzenie rozmowy, zadawanie pytań, dziękowanie, przedstawianie się, przedstawianie innych osób, mówienie komplementów, proszenie o pomoc, przyłączanie się, udzielanie instrukcji, wykonywanie poleceń, przepraszanie, przekonywanie innych.
ü Umiejętności emocjonalne: znajomość własnych uczuć, wyrażanie swoich uczuć, rozumienie uczuć innych osób, radzenie sobie z czyjąś złością, wyrażanie sympatii, radzenie sobie ze strachem, nagradzanie samego siebie.
ü Umiejętność radzenia sobie ze stresem: informowanie dorosłych, radzenie sobie ze wstydem (zakłopotaniem), radzenie sobie z pominięciem (odrzucenie), stawanie w obronie przyjaciela, reagowanie na namawianie, reagowanie na niepowodzenia, radzenie sobie ze sprzecznymi informacjami, radzenie sobie z presją grupy.
ü Zdrowie i zdrowy styl życia. Zdrowe odżywianie.
ü Efektywne spędzanie wolnego czasu.
ü Bezpieczeństwo
ü Profilaktyka przemocy i agresji
ü Zagrożenia społeczne
ü Zasady i normy obowiązujące w szkole, dokumentacja szkoły
ü Dezaprobata dla zachowań agresywnych, kultura osobista
ü Właściwe reagowanie na agresję. Alternatywne umiejętności wobec agresji: proszenie o pozwolenie, dzielenie się czymś, pomaganie innym, negocjowanie, stosowanie samokontroli, obrona własnych praw, reagowanie na zaczepki, unikanie kłopotów z innymi, unikanie bójek.
ü Koleżeństwo i przyjaźń.
ü Rodzina i jej wartości.
ü Zasady i normy obowiązujące w szkole, dokumentacja szkoły
ü Samorząd i samorządność
ü Kultura i tradycje Regionu, dziedzictwo kulturowe
ü Postawy patriotyczne. Symbole regionalne i narodowe.
ü Historia szkoły
ü Ekologia i postawy proekologiczne.
ü Edukacja globalna
ü Świat baśni.
III PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW |
1. Realizacja programu „Uczeń – Rodzic – Nauczyciel” przebiega zgodnie z poniższymi hasłami:
- Bezpieczna droga do szkoły (wrzesień)
- Miesiąc szacunku (październik)
- Miesiąc Życzliwości (listopad)
- Miesiąc świątecznej magii (grudzień)
- Miesiąc kultury (styczeń, maj)
- Miesiąc ekologa (marzec)
- Miesiąc zdrowia (kwiecień)
- Miesiąc rodziny (maj)
- Miesiąc patrona (czerwiec)
2. Program „Uczeń – Rodzic – Nauczyciel” realizowany jest na wszystkich zajęciach w szkole przez wszystkich nauczycieli oraz przy współpracy rodziców.
3. Uczniowie danej klasy promują hasło miesiąca poprzez wystrój szkoły (np. tablice okazjonalne, hasła)
4. Wychowawcy klas uwzględniają działania dotyczące realizacji Programu w planach pracy wychowawczej dla poszczególnych klas.
5. Program jest spójny z Kalendarzem Imprez i Uroczystości Szkolnych.
6. Zakłada się angażowanie w realizację działań wychowawczych całej Społeczności szkolnej.
7. Dana klasa i wyznaczeni nauczyciele przyjmują odpowiedzialność za realizację poszczególnych działań i haseł Programu.
8. Do współpracy przy realizacji Programu zaprasza się rodziców i instytucje wspomagające pracę szkoły.
9. Systematyczne działania podejmuje Samorząd Uczniowski, który uwzględnia je w swoim planie pracy na bieżący rok szkolny.
10. Program obejmuje działania szkoły w zakresie BRD, których głównym celem jest rozszerzanie i doskonalenie umiejętności uczniów w zakresie uczestniczenia w ruchu drogowym.
11. Organizacja Gminnego przeglądu scenek profilaktycznych
KALENDARZ IMPREZ I UROCZYSTOSCI SZKOLNYCH
|
Lp. |
Data |
Nazwa imprezy, uroczystości |
Odpowiedzialny |
|||
WRZESIEŃ |
||||||
1 |
1 września 2016 |
Rozpoczęcie roku szkolnego |
Dyrektor zespołu |
|||
2 |
1 września 2016 |
Wybory samorządów klasowych |
Wychowawcy klas |
|||
3 |
2 września 2016 7 września 2016 20 września 2016 21 września 2016 |
Spotkanie z Rodzicami –przedszkole Spotkanie z Rodzicami –0A/0B Spotkanie z Rodzicami IV-VIsp I-IIIG Spotkanie z Rodzicami - IIIG |
Wychowawcy oddziałów |
|||
4 |
11 września 2016 |
Parafiada |
J.Zarach, ks.M.Massowa |
|||
5 |
19-21 września 2016 |
Sprzątanie Świata – Polska 2016 |
I.Kozłowska |
|||
PAŹDZIERNIK |
||||||
1 |
5 października 2016 |
Próbna ewakuacja |
A.Rinc |
|||
2 |
10 października 2016 |
Akcja Żonkil |
K.Butowska |
|||
3 |
21 października 2016 |
Powiatowy Konkurs Piosenki Kaszubskiej |
M.Byczkowska, J.Mejer
|
|||
4 |
11 października 2016 |
Ślubowanie uczniów klas I SP |
L. Popowicz |
|||
5 |
13 października 2016 |
Dzień Edukacji Narodowej
|
K. Bulczak |
|||
6 |
13 października 2016 |
Dzień Papieski |
K. Butowska, A.Reiter |
|||
7 |
Wrze. paźdz. 2016 |
Porządkowanie miejsc pamięci narodowej - krzyż |
A.Reiter |
|||
8 |
09. 2016 – 06.2017 |
Porządkowanie miejsc pamięci narodowej - Pomnik Gryfa Pomorskiego w Przyrowiu |
I.Kozłowska |
|||
LISTOPAD |
|
|||||
1 |
10 listopada 2016 |
Święto Niepodległości |
M.Frąckiewicz, M.Młyńska |
|
||
2 |
11 listopada 2016 |
Święto Niepodległości - Szymbark |
I.Bednarek, S.Klasa, +sztandar |
|||
3 |
listopad 2016 |
Andrzejki – dyskoteka z wróżbami |
Wychowawcy klas |
|
||
GRUDZIEŃ |
|
|||||
1 |
grudzień 2016 |
Próbny Egzamin w kl. III GIM. – Hum. |
Dyrektor zespołu |
|||
2 |
grudzień 2016 |
Próbny Egzamin w klasie III GIM. – cz.mat.-przyr. |
Dyrektor zespołu |
|||
3 |
grudzień 2016 |
Próbny Egzamin w klasie III GIM. –j.ang. |
Dyrektor zespołu |
|||
4 |
6 grudnia 2016 |
Mikołajki |
Rada Sołecka |
|||
5 |
15 grudnia 2016 |
Dzień Seniora(występ dzieci I-III, wspólne śpiewanie kolęd) |
Wychow. Kl.IIIA i IIIB SP J.Mejer, E.Puzdrowska |
|||
6 |
20 grudnia 2016 |
Wigilia pracowników szkoły godz. 14.00 – 16.00 |
Nauczyciele i pracownicy zespołu |
|||
7 |
22 grudnia 2016 |
Wigilia szkolna, wigilie klasowe |
K.Butowska, A.Reiter |
|||
STYCZEŃ |
||||||
1 |
12 stycznia 2017 |
Gminne Teatralia Bożonarodzeniowe |
T. Wejer, M.Byczkowska |
|||
2 |
13 stycznia 2017 |
Bal karnawałowy klas 0 – III |
Wychowawcy klas 0 – III |
|||
3 |
20 stycznia 2017 14 lutego 2017 |
Dzień Babci i Dziadka - przedszkole Dzień Babci i Dziadka – zerówki A/B |
K.Neubauer, M.Płotka A.Spierewka, A.Rinc |
|||
4 |
11 stycznia 2017 |
Kolęda szkolna godz. 12:00 |
K.Butowska, A.Reiter |
|||
LUTY |
|
|||||
1 |
luty 2017 |
Pasowanie na czytelników uczniów kl.I |
A.Kotłowska, B.Furman |
|||
2 |
14 lutego 2017 14 lutego 2017 |
Dyskoteka walentynkowa kl.I – IIIG Dyskoteka walentynkowa kl.IV – VISP |
Wychowawcy Wychowawcy |
|||
MARZEC |
|
|||||
1 |
1 marca 2017 |
Środa popielcowa |
Wychowawcy klas – wyjście do kościoła |
|||
2 |
10-12 marca 2017 |
Rekolekcje Wielkopostne |
K.Butowska, A.Reiter, Ks.M.Massowa |
|||
3 |
20 marca 2017 |
Msza św. -Wygoda |
A.Peplińska - sztandar |
|||
4 |
21 marca 2017 |
Dzień Samorządności i Dzień Ziemi IV-VI SP i I – II GIM |
M.Młyńska, B.Czaja, I Kozłowska |
|||
5 |
21 marca 2017 |
Dzień Samorządności i Dzień Ziemi |
Wychowawcy klasy IIIsp |
|||
6 |
31 marca 2017 |
Szkolny Konkurs Poezji Kaszubskiej |
K.Butowska, B.Czaja, |
|||
KWIECIEŃ |
|
|||||
1 |
6 kwietnia 2017 |
Gminny Turniej Wiedzy o Ruchu Drog.Kamienica Szlachecka |
R.Furman |
|||
2 |
19 kwietnia 2017 |
Egzamin Gimnazjalny część hum. |
Dyrektor zespołu |
|||
3 |
20 kwietnia 2017 |
Egzamin Gimnazjalny część mat.-przyr. |
Dyrektor zespołu |
|||
4 |
21 kwietnia 2017 |
Egzamin Gimnazjalny j.obcy |
Dyrektor zespołu |
|||
5 |
28 kwietnia 2017 |
Święto Konstytucji 3 Maja |
B.Czaja |
|||
MAJ |
|
|||||
1 |
2 maja 2017 |
Marsz z flagą |
B.Czaja,K.Butowska,J.Mejer,S.Klasa |
|||
2 |
3 maja 2017 |
Święto Konstytucji 3 Maja -Stężyca |
T.Wejer, L.Popowicz+sztandar |
|||
3 |
12 maja 2017 |
Gminny Przegląd Scenek Profilaktycznych Kamienica Szl. |
A.Peplińska, T.Wejer, M.Byczkowska |
|||
4 |
24 maja 2017 |
Dzień Kaszubski |
K.Butowska, A.Reier, B.Czaja |
|||
5 |
maj 2017 |
Podsumowanie Projektów Edukacyjnych klasy II GIM |
I.Kozłowska |
|||
6 |
26 maja 2017 |
Dzień Matki klasy I-IISP |
Wychowawcy klas I-II SP J.Koniuszewska, J.Koss |
|||
7 |
30 maja 2017 |
Wybory do Rady Samorządu Uczniowskiego |
Opiekunowie RSU |
|||
CZERWIEC |
|
|||||
1 |
5 czerwca 2017 |
Egzamin na kartę rowerową |
R. Furman |
|||
2 |
13 czerwca 2017 |
Dzień Patrona/ wyjście do kościoła, spotkania w klasach z rodziną Patrona Konkurs o Kaszubach do 12.00 msza |
I.Bednarek, A.Peplińska Wychowawcy klas – wyjście do kościoła |
|||
3 |
czerwiec 2017 |
Pożegnanie absolwentów gimnazjum Dyskoteka dla absolwentów/rodzice |
R.Furman |
|||
4 |
23 czerwca 2017 |
Uroczyste zakończenie roku szkolnego |
Wychowawcy klas |
|||
5 |
15 sierpnia 2017 |
Dożynki parafialno – gminne Wygoda |
R.Furman, - sztandar T.Wejer – Wicherki, W.Kobiela, S.Klasa |
|||
METODY, FORMY I SPOSOBY PRACY |
1) W zakresie form i metod realizacji zakłada się dowolność działań w zależności od realizowanej tematyki i inwencji uczniów. Stałym elementem są przedstawienia teatralne na szkolnej scenie oparte na motywach baśni oraz wystrój szkoły. Wychowawca klasy i rodzice spełniają rolę wspierającą.
2) W realizacji programu preferuje się:
- Przedstawienia teatralne,
- Zajęcia integrujące,
- Zajęcia edukacyjne i psychoedukacyjne,
- Wystrój szkoły,
- Konkursy, festyny, szkolenia, akcje szkolne, gazetki szkolne, wycieczki, rajdy,
- Spotkania uczniów z ciekawymi ludźmi, np. z policjantem, lekarzem, opowieści rodziców – fachowców, warsztaty z rodzicami,
- Udział rodziców w organizacji konkursów, imprez szkolnych.
3) Realizacja tematyki Programu na lekcjach godzin wychowawczych, a także przedmiotach szkolnych, wspierana jest przez:
- Wystrój szkoły,
- Działania samorządu uczniowskiego,
- Działania podejmowane na zajęciach pozalekcyjnych,
- Kalendarz Imprez i Uroczystości Szkolnych na rok szkolny 2016/2017
- Doskonalenie nauczycieli w zakresie umiejętności wychowawczych,
- Edukację i działania rodziców,
- Zajęcia organizowane przez pedagoga szkolnego.
4) Program zakłada współpracę z:
- Nauczycielami, rodzicami i wszystkimi pracownikami Zespołu Kształcenia
i Wychowania w Kamienicy Szlacheckiej,
- Innymi szkołami,
- Władzami samorządowymi,
- Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej „NOVMED” w Kamienicy Szlacheckiej,
- Gminną Komisją ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Stężycy,
- Policją, Sądem Rodzinnym w Kartuzach,
- Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Kartuzach,
- Innymi instytucjami współpracującymi ze szkołą.
IV SZCZEGÓŁOWY OPIS REALIZACJI |
1) Ustalenie założeń i struktury Programu przez Radę Rodziców z udziałem Rady Pedagogicznej i Samorządu Uczniowskiego
2) Szczegółowe opracowanie Programu.
3) Uchwalenie Programu przez Radę Rodziców, zatwierdzenie przez Radę Pedagogiczną z uwzględnieniem opinii Samorządu Uczniowskiego.
4) Przedstawienie Programu rodzicom (wrzesień – pierwsze spotkanie z Rodzicami), Samorządowi Uczniowskiemu – włączenie społeczności uczniowskiej do jego realizacji.
5) Włączenie do współpracy innych pracowników szkoły oraz osób i instytucji współpracujących ze szkołą.
6) Podejmowanie działań zgodnie z poniższym harmonogramem działań
7) Ewaluacja końcowa i skonstruowanie raportu.
TERMNIN/HASŁO |
ZADANIA GŁÓWNE/ CELE |
ZAKRES TREŚCI |
SPOSÓB REALIZACJI/ DZIAŁANIA |
ODPOWIE-DZIALNI |
Czerwiec 2016r.
|
Zachowanie spójności Szkolnego Programu Wychowawczego na rok szkolny z diagnozą dotyczącą aktualnego stanu w zakresie sytuacji wychowawczej oraz priorytetami do pracy dydaktyczno- wychowawczej.
|
Ewaluacja Szkolnego programu Wychowawczego „Jestem kulturalny w szkole i w domu” oraz Szkolnego Programu Profilaktyki i Opieki KULTURA ŻYCIA CODZIENNEGO. Analiza końcowa i wnioski. Koncepcja szkolnego Programu Wychowawczego oraz skorelowanie z nim Szkolnego Programu Profilaktyki na rok szkolny 2016/2017. |
Dyskusja Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców: - aktualny stan w zakresie sytuacji wychowawczej, priorytety do pracy dydaktyczno- wychowawczej na rok szkolny - propozycje uczniów, rodziców i nauczycieli - założenia i struktura Programu na kolejny rok szkolny
|
Dyrekcja Szkoły, Zespół Wychowawczy
|
Sierpień / Wrzesień 2016r.
|
Uchwalenie Programu przez Radę Rodziców. Akceptacja Programu przez Radę Pedagogiczną i Samorząd Uczniowski.
|
Szklony Program Wychowawczy Uczeń, Rodzic, Nauczyciel oraz skorelowany z nim Szkolny Program Profilaktyki.
|
Spotkanie Rady Rodziców, Rady Pedagogicznej z udziałem przedstawiciela Samorządu Uczniowskiego: - przedstawienie Programu, jego celów szczegółowych i form realizacji - stworzenie Kalendarza Imprez i Uroczystości Szkolnych na rok szkolny 2016/2017 - ostateczne ustalenia dotyczące realizacji dotyczące poszczególnych haseł. Decyzja o wdrożeniu Programu do realizacji. |
Dyrekcja Szkoły, Zespół ds. Wychow.
|
Wrzesień 2016 BEZPIECZ-NA DROGA DO SZKOŁY
|
Prezentacja Szkolnego Programu Wychowawczego Społeczności Szkolnej: budowanie więzi miedzy członkami Społeczności szkolnej, integrowanie, zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły; uświadomienie Rodzicom potrzeby uczenia dziecka wartościowych postaw w najbliższym środowisku: rodzinnym i szkolnym oraz efektów tego w życiu społecznym. Zapoznanie i przypomnienie uczniom zapisów Statutu Szkoły(szczególnie Regulaminu Szkoły , WZO, praw i obowiązków ucznia, tradycji i ceremoniału); czytanie ze zrozumieniem i interpretacja dokumentów szkolnych. Kształtowanie umiejętności komunikacji interpersonalnej. Zapoznanie uczniów z niezbędnymi zasadami kultury osobistej w szkole i poza nią. Wyrabianie nawyków kulturalnego zachowania się uczniów w każdych okolicznościach- w szkole i poza szkołą. Wskazywanie na wartości tradycji dla człowieka i społeczeństwa. Uczestniczenie w tworzeniu i w kultywowaniu tradycji szkoły; poznawanie historii szkoły i regionu. Uczenie szacunku do symboli szkoły, Regionu i symboli narodowych. Ukazywanie właściwych postaw społecznych poprzez sylwetkę Patrona Szkoły. Propagowanie cech dobrego wizerunku ucznia naszej szkoły oraz wdrażanie do przyjmowania postaw utożsamiających z naszą szkołą. Propagowanie przestrzeganie uczniowskich zasad – stosowanie w praktyce praw i obowiązków ucznia i dziecka, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią Praca nad kształtowaniem dobrych relacji interpersonalnych w klasie i w szkole. Przeciwdziałanie zachowaniom destrukcyjnym w szkole. Uczenie samorządności. Przygotowanie uczniów do świadomego, aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu publicznym (prawa i obowiązki obywatelskie, samorząd uczniowski). Propagowanie zasad fair-play i savoir-vivre we wszystkich dziedzinach życia, w tym również ekologii. Promowanie i zachęcanie do czytelnictwa. Pobudzanie do empatii i wrażliwości na drugiego człowieka . Kształtowanie postawy szacunku wobec siebie i drugiego człowieka. Uczenie odpowiedzialności za własne zachowanie i podejmowanie przez siebie decyzje. Edukacja prozdrowotna (drugie śniadanie, zdrowe posiłki) |
Szkolne Programy Uczeń, Rodzic, Nauczyciel Statut Szkoły Savoir-vivre jako sztuka życia Dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam- te słowa tak wiele znaczą, a nic nie kosztują Kultura bycia, kultura słowa, kultura ubioru i wyglądu, higiena osobista, kultura zdrowotna i fizyczna, kultura spożywania posiłków Symbole Szkoły, Regionu i symbole narodowe Sylwetka Patrona Szkoły Tradycje i ceremoniał szkoły Historia szkoły Szacunek i odpowiedzialność Empatia Zdrowe odżywianie Komunikacja interpersonalna Szkodliwy wpływ hałasu na przyjazny klimat w szkole
|
01 września 2015 r. UROCZYSTOŚĆ ROZPOCZĘCIA ROKU SZKOLNEGO 20 września Przedstawienie Programu rodzicom, wybór trójek klasowych Przygotowanie tablicy informacyjnej na holu szkoły Kontynuacja banku informacji o szerzącej się przemocy-SKRZYNKA ZAUFANIA (Uczniowie mają możliwość dostarczania informacji dotyczących niepożądanych sytuacji w szkole, w tym przypadków użycia przemocy). Zapoznanie się z Programem UCZEŃ, RODZIC, NAUCZYCIEL – uczniów poszczególnych klas 19-21.09 AKCJA SPRZĄTANIA ŚWIATA Wybory do Samorządów klasowych( do 11 września) i Zarządu Spotkanie SU, przedstawienie Programu, uwzględnienie działań w Planie pracy SU. Realizacja hasła Programu Bezpieczna droga do szkoły na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych. Przeprowadzenie zajęć/lekcji wychowawczych uwzględniających tematykę: - PROGRAMU I JEGO REALIZACJI - STATUTU SZKOŁY(WZO, tradycje , ceremoniał, prawa i obowiązki ucznia, kryteria ocen, Regulamin), - SAMORZĄDNOŚCI i jej przejawów w życiu szkolnym i lokalnym, - BEZPIECZEŃSTWA w szkole i w drodze do i ze szkoły, - NIEZBĘDNYCH ZASAD KULTURY OSOBISTEJ, - KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ 30 września DZIEŃ CHŁOPAKA zaakcentowanie tego dnia w klasach I-III i w grupach przedszkolnych;
|
Dyrekcja szkoły
Wychowawcy oddziałów
Pedagog szkolny
Wychowawcy oddziałów
Opiekunowie Samorządu Uczniowskiego
Wychowawcy oddziałów przedszkolnych
Wychowawcy klas
Opiekunowie Samorządu Uczniowskiego
Wszyscy nauczyciele
|
Październik 2016 MIESIĄC SZACUNKU
|
Rozumienie pojęcia „szacunek”; związek z kulturą osobistą Kształtowanie postawy szacunku wobec siebie i drugiego człowieka Kształtowanie umiejętności komunikacji interpersonalnej Propagowanie dobrego wizerunku ucznia naszej szkoły Promowanie i zachęcanie do czytelnictwa Praca nad kształtowaniem dobrych relacji interpersonalnych w klasie i w szkole Przeciwdziałanie zachowaniom destrukcyjnym w szkole Poznawanie barier komunikacyjnych i ich wpływu na proces porozumiewania harmonijnego współżycia w społeczeństwie Kształtowanie postawy tolerancji, asertywności, akceptacji solidarności społecznej Tworzenia postaw skutecznej komunikacji Uświadomienie roli aktywnego słuchania w procesie porozumiewania się Uświadomienie znaczenia niewerbalnego porozumiewania się Rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych ludzi Uczenie odpowiedzialności za swoje zachowanie i podjęte przez siebie zadanie Kształtowanie umiejętności interpretowania sytuacji życiowych z różnych punktów widzenia Kształtowanie umiejętności wczuwania się w stany emocjonalne i sytuacje innych ludzi Uświadomienie doskonalenia zdolności empatycznych Rozwijanie empatii Zachęcanie uczniów do aktywnego czytelnictwa, samodzielnego pogłębiania wiedzy, korzystanie z zasobów biblioteki szkolnej Edukacja prozdrowotna( wiem, co jem ;drugie śniadanie, zdrowe napoje) Uczestniczenie w tworzeniu i kultywowaniu tradycji szkoły; poznawanie i budzenie zainteresowania historią szkoły i regionu Uczenie szacunku do symboli szkoły, Regionu i symboli narodowych Ukazywanie właściwych postaw społecznych po przez sylwetkę Patrona Szkoły Uczenie współdziałania i współpracy Integrowanie uczniów. Motywowanie do działania. Wyposażenie uczniów w umiejętności prezentacji na szkolnej scenie.
|
Sylwetka Patrona Historia szkoły Szacunek Pamięć o zmarłych Empatia- spróbuj poczuć, to co ja Odpowiedzialność „Patrz na siebie, dostrzegaj innych” „Jestem odpowiedzialny za to ,co mówię i jak się zachowuję” Szacunek dla pracy nauczyciela Zdrowe odżywianie Szkodliwy wpływ hałasu na przyjazny klimat w szkole Profilaktyka /cyberprzemoc, dopalacze, napoje energetyzujące/ Dzień marchewki
|
Realizacja hasła Programu MIESIĄC SZACUNKU na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych Przeprowadzanie zajęć/lekcji wychowawczych o: - SZACUNKU - Z ZAKRESU KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ - HISTORII, TRADYCJI, CEREMONIAŁU SZKOŁY - ZDROWEGO ODŻYWIANIA
11 października - Uroczystość PASOWANIA NA UCZNIA Przedstawienia na podstawie baśni
13 października – Uroczysty Apel z okazji Dnia Nauczyciela 22 października WSPOMNIENIE O JANIE PAWLE II 21 października SPOTKANIA INDYWIDUALNE Z RODZICAMI 26 października Dzień Marchewki 26-30 października PAMIĘTAJMY OTYCH CO ODESZLI- odwiedzanie cmentarza ,Miejsc Pamięci Próbna ewakuacja Akcja żonkil
|
Wszyscy nauczyciele
Wychowawca klasy pierwsze SP
Wychowawcy oddziałów przedszkolnych
Wychowawcy klas
Wychowawcy klas
Wychowawcy klas I-III SP
Wychowawcy klas
Caritas |
Listopad 2016 MIESIĄC ŻYCZLIWOŚCI |
Kształtowanie postawy szacunku wobec siebie i drugiego człowieka Kształtowanie umiejętności komunikacji interpersonalnej Edukacja o prawach dziecka Budowanie więzi między członkami społeczności szkolnej Wskazywanie pozytywnych skutków dobrych i przyjaznych relacji między ludźmi Kształtowanie umiejętności prawidłowej komunikacji interpersonalnej, kontrolowania i panowania nad emocjami Uczenie życzliwości dla ludzi, uczenie wyrażania uczuć Rozumienie na czym polega sztuka przyjaźni, jej znaczenie w życiu człowieka Rozumienie, że każdy człowiek bez względu na rasę, wyznanie, przekonania oraz ograniczenia fizyczne i umysłowe zasługuje na szacunek i akceptację Wskazywanie różnic między tolerancją a tolerowaniem czegoś w drugim człowieku. Kształtowanie postaw patriotycznych Realizacja zadań z zakresu edukacji globalnej Wyrabianie nawyków kulturalnego zachowania się uczniów w każdych okolicznościach – w szkole i poza nią Pobudzanie wrażliwości, zdolności rozumowania potrzeb innych Uczenie odpowiedzialności za swoje zachowanie i podjęte przez siebie zadanie Uczestniczenie w tworzeniu i kultywowaniu tradycji szkoły; poznawanie historii szkoły i regionu Promowanie i zachęcanie do czytelnictwa Uczenie szacunku do symboli szkoły, regionu i symboli narodowych Uczenie współdziałania i współpracy Integrowanie uczniów Motywowanie do działania Wyposażanie uczniów w umiejętność prezentacji na szkolnej scenie. |
Uśmiech i życzliwość twoim kluczem do szczęścia 16 listopada Światowy Dzień Tolerancji 11 listopada Narodowe Święto Niepodległości 20 listopada Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka; rocznica uchwalenia Konwencji o Prawach Dziecka Przyjazne relacje między ludźmi Edukacja globalna Ekologia Odpowiedzialność Empatia Tolerancja, tolerowanie Patron Szkoły Szacunek Dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam –te słowa tak wiele znaczą, a nic nie kosztują Kultura bycia, słowa, ubioru i wyglądu, higiena osobista, kultura zdrowotna Świat baśni Szkodliwy wpływ hałasu na przyjazny klimatw szkole Profilaktyka/ cyberprzemoc, dopalacze/ |
Realizacja hasła Programu MIESIĄC ŻYCZLIWOŚCI na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych Przeprowadzanie lekcji wychowawczych o: - tolerancji i tolerowaniu - sposobach panowania nad złością, - komunikacji interpersonalnej, 7-8 listopada – dni profilaktyki 10 listopada – obchody Narodowego Święta Niepodległości w szkole
11 listopada – gminne dochody Dnia Niepodległości
21 listopada - Światowy Dzień Życzliwości i pozdrowień 24 listopada – Andrzejki
25 listopada – Światowy Dzień Pluszowego Misia
29 listopada – spotkanie z rodzicami
|
Wszyscy nauczyciele
Wychowawcy klas
Pedagog
Wychowawcy klas
Dyrektor
Wychowawcy klas
Wychowawcy klas Wychowawcy klas I-III SP
Wychowawcy klas
|
Grudzień 2016 MIESIĄC ŚWIĄTECZNEJ MAGII |
Kształtowanie postawy szacunku wobec siebie i drugiego człowieka Kształtowanie umiejętności komunikacji interpersonalnej Edukacja o prawach człowieka i prawach dziecka. Umiejętne dokonywanie oceny przestrzegania i łamania praw. Uczenie tego, że każdy człowiek, bez względu na rasę, wyznanie, przekonanie, ograniczenia fizyczne i umysłowe, wiek – zasługuje na szacunek. Budowanie pozytywnych komunikatów. Poznawanie barier komunikacyjnych i ich wpływu na proces porozumiewania się. Uświadamianie znaczenia niewerbalnego porozumiewania się. Rozumienie potrzeby kultywowania się tradycji świątecznych Przygotowanie do świadomego korzystania z dorobku rodzinnej kultury. Uwrażliwienie na przesłanie Świąt. Pobudzanie empatii i wrażliwości na drugiego człowieka. Uczenie odpowiedzialności za swoje zachowanie i podjęte przez siebie zadanie. Budowanie więzi ze światem lokalnym i regionalnym Propagowanie kaszubszczyzny Rozwijanie wyobraźni, wrażliwości estetycznej. Wyrabianie nawyków kulturalnego zachowania się uczniów w każdych okolicznościach – w szkole i poza nią. Uczestniczenie w tworzeniu i kultywowaniu tradycji szkoły: poznawanie historii szkoły i regionu. Uczenie szacunku do symboli szkoły, Regionu i symboli narodowych. Edukacja prozdrowotna (zdrowe odżywianie), Uczenie współdziałania i współpracy. Integrowanie społeczności szkolnej. Motywowanie do działania. Wyposażanie uczniów w umiejętności prezentacji na szkolnej scenie. |
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Konwencja o Prawach Dziecka Instytucje działające na rzecz ochrony praw dziecka i człowieka Szacunek dla innych Zwyczaje i tradycje świąteczne nie tylko na Kaszubach Kultywowanie tradycji. Pomoc innym. W jaki sposób zachowywać się w stosunku do osób niepełnosprawnych. Magia Świąt. Wartości rodziny. Tolerancja. Odpowiedzialność. Empatia. Sylwetka Patrona. Historia szkoły Szacunek Kultura bycia, słowa, ubioru, wyglądu, higiena osobista, kultura zdrowotna, fizyczna, kultura spożywania posiłków. Akcje charytatywne Zdrowe odżywianie Komunikacja interpersonalna Świat baśni. |
Realizacja hasła Programu MIESIĄC ŚWIĄTECZNEJ MAGII na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych. Prowadzenie zajęć / lekcji wychowawczych: - o prawach człowieka i prawach dziecka, - o tradycjach bożonarodzeniowych na Kaszubach, - nt. empatii i wrażliwości na drugiego człowieka, - o komunikacji interpersonalnej
Akcja charytatywna „Caritas” – zbiórka żywności
Świąteczny wystrój szkoły, ubieranie szkolnej choinki, Życzenia świąteczne dla przyjaciół naszej szkoły
3 grudnia – Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych
6 grudnia - Mikołaj
6-8 grudzień – próbny egzamin gimnazjalny
10 grudnia – Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka
15 grudnia – Dzień Seniora
19 grudnia – „Wigilia” Bożonarodzeniowa
22 grudnia – Boże Narodzenia w naszej szkole – wigilie klasowe
23 grudnia 2016 – 31 grudnia 2016 – zimowa przerwa świąteczna
|
Wszyscy nauczyciele
Wychowawcy klas
Caritas
Wszyscy nauczyciele
Pedagog
Rada Rodziców
Wychowawca kl III Gim, Dyrektor
Pedagog
Wychowawcy klas III SP
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy pracownicy
Cała Społeczność szkolna
|
Styczeń/ luty 2017 MIESIĄC KULTURY |
Kształtowanie postawy szacunku wobec siebie i drugiego człowieka Uwrażliwienie na problem przemocy i agresji, Uświadamianie zagrożeń wynikających z nietolerancji Motywowanie uczniów do wspólnego podejmowania działań na rzecz tolerancji. Rozwijanie postaw dezaprobaty wobec sprawców przemocy. Przeciwdziałanie zachowaniom destrukcyjnym w szkole. Wdrażanie uczniów do radzenia sobie z przejawami agresji w życiu codziennym. Rozumienie potrzeby konieczności zwracania się o pomoc w trudnych sytuacjach do osób dorosłych. Kształtowanie umiejętności współdziałania i współżycia w zespole. Kontakt z instytucjami i strukturami samorządowymi – rozwijanie współpracy. Wyrabianie nawyków kulturalnego zachowania się uczniów w każdych okolicznościach – w szkole i poza nią. Pobudzanie empatii i wrażliwości na drugiego człowieka. Uczenie odpowiedzialności za swoje zachowanie i podjęte przez siebie zadanie. Uczenie sposobów wyładowania złości, radzenia sobie z przykrymi emocjami. Uczenie szacunku do symboli szkoły, Regionu i symboli narodowych. Edukacja prozdrowotna (zdrowe odżywianie) Kształtowanie umiejętności komunikacji interpersonalnej. Uczenie współdziałania i współpracy. Integrowanie Społeczności szkolnej poprzez wspólne działania. Motywowanie do działania. Wyposażenie uczniów w umiejętności prezentacji na szkolnej scenie. |
Problem przemocy i agresji. Empatia Akcje charytatywne Odpowiedzialność Tolerancja Sylwetka Patrona Szacunek Zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach do osób dorosłych Współdziałanie w grupie. Zapobieganie konfliktom. Pokojowe rozwiązywanie konfliktów. Właściwa reakcja na agresję. Zagrożenia Internetu, cyberprzemoc, bezpieczne korzystanie z Internetu. Słowa grzecznościowe. Kultura bycia, słowa, ubioru i wyglądu, higiena osobista, kultura zdrowotna i fizyczna, kultura spożywania posiłków. Świat baśni. Komunikacja interpersonalna. Szkodliwy wpływ hałasu na przyjazny klimat w szkole. |
Realizacja hasła Programu MIESIĄC KULTURY na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych. Przeprowadzenie zajęć/lekcji wychowawczych na temat: - radzenia sobie z przejawami agresji w życiu codziennym, - bezpiecznej szkoły, bezpiecznych ferii, - zasad kultury osobistej, - komunikacji interpersonalnej.
11 stycznia – Kolęda Szkolna
12 stycznia – Teatralia Bożonarodzeniowe
13 stycznia – wywiadówki szkolne
13 stycznia – Bal Karnawałowy
16 – 27 styczeń – ferie zimowe
21,22 stycznia – Dzień Babci i Dziadka (grupy przedszkolne)
14 luty – dyskoteka Walentynkowa
15 luty – pasowanie na czytelnika
|
Wszyscy nauczyciele
Wychowawcy klas
Katecheci
Wszyscy nauczyciele
Wychowawcy
Wychowawcy klas I-III SP
Cała społeczność szkolna
Wychowawcy grup przedszkolnych
Opiekunowie samorządu uczniowskiego
Bibliotekarka |
Marzec 2017 MIESIĄC EKOLOGA |
Kształtowanie postawy szacunku do przyrody i otaczającego środowiska Uczenie odpowiedzialności za swoje zachowanie w otoczeniu Kształtowanie nawyków ekologicznych Wzbudzanie wrażliwości na piękno przyrody Poznawanie przyrody regionu Wskazywanie na swoje możliwości radzenia sobie z problemami zanieczyszczenia środowiska, podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska. |
Pojęcie ekologii i ochrony środowiska |
Obchody Dnia Samorządności
8 marzec – Dzień Kobiet
Światowy Dzień Ziemi
21 marca – Dni otwarte – wyjazd kl. III Gimnazjum do szkół ponadgimnazjalnych
|
Wszyscy nauczyciele
Samorząd Uczniowski
Samorząd Uczniowski
Wychowawca klasy III Gim |
Kwiecień 2017 MIESIĄC ZDROWIA |
Kształtowanie postawy szacunku wobec siebie i drugiego człowieka Uświadamianie zagrożeń, przeciwdziałanie zagrożeniom ekologicznym i społecznym Promocja zdrowia. Określanie swojej roli w działaniu na rzecz zdrowego społeczeństwa. Wdrażanie do przyjmowania odpowiedniej postawy wobec środków uzależniających oraz negatywnych, antyspołecznych zachowań. Poznawanie instytucji i organizacji zajmujących się ochroną środowiska oraz przeciwdziałaniem zagrożeniom i patologii społecznej. Edukacja społeczności szkolnej z zakresu profilaktyki uzależnień oraz negatywnych zjawisk społecznych w celu zapobiegania i wczesnego rozpoznania problemu. Wyrabianie nawyków kulturalnego zachowania się uczniów w każdych okolicznościach – w szkole i poza nią. Rozwijanie empatii. Uczenie odpowiedzialności za swoje zachowanie i podjęte przez siebie zadanie. Edukacja prozdrowotna (zdrowe odżywianie). Uczenie współdziałania i współpracy. Integrowanie społeczności szkolnej poprzez wspólne działania. Motywowanie do działania. Wyposażanie uczniów w umiejętności prezentacji na szkolnej scenie. |
Zdrowy styl życia Efektywne spędzanie wolnego czasu Profilaktyka uzależnień Ekologia i ochrona środowiska 7 kwietnia – Światowy Dzień Zdrowia Ogólnopolska Kampania ZACHOWAJ TRZEŹWY UMYSŁ Kultura bycia, słowa, ubioru, i wyglądu, higiena osobista, kultura zdrowotna i fizyczna Empatia Odpowiedzialność Rocznica śmierci Papieża Polaka Zdrowe odżywianie Szkodliwy wpływ hałasu na zdrowie i samopoczucie człowieka Profilaktyka -/cyberprzemoc, dopalacze, napoje energetyzujące/ |
Realizacja hasła programu MIESIĄC ZDROWIA na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych
Przeprowadzenie lekcji wychowawczych dotyczących: - problemów cywilizacyjnych współczesnego świata - zdrowego stylu życia - ekologii - komunikacji interpersonalnej
7 kwietnia – obchody Światowego Dnia Zdrowia
Akcja ogólnopolska RATUJEMY I UCZYMY RATOWAĆ – nauka udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
27 kwietnia – spotkanie z rodzicami
28 kwietnia – apel z okazji Konstytucji 3 Maja
Kwiecień – Turniej Wiedzy o ruchu drogowym
Zajęcia warsztatowe z doradztwa zawodowego |
Wszyscy nauczyciele
Wychowawcy klas Pedagog
Wychowawcy klas
Pielęgniarka szkolna Pedagog
Wychowawcy klas
Nauczyciele Historii
Nauczyciel Techniki
Pedagog
|
Maj 2017 MIESIĄC RODZINY |
Kształtowanie i rozwijanie umiejętności komunikacji interpersonalnej Kształtowanie postawy szacunku wobec siebie i drugiego człowieka Wskazywanie na wartości rodziny we współczesnym świecie. Znaczenie rodziny w życiu człowieka. Uzasadnienie wyboru. Rozwijanie wiedzy o historii regionu poprzez poznawanie tradycji własnej rodziny. Wskazywanie na potrzebę zachowania tradycji w rodzinie, szkole, regionie i tradycji narodowej. Kaszuby, Polska, Europa – wskazywanie na podobieństwa i różnice, wzajemne zależności, dostrzeganie wspólnych wartości i celów, kształtowanie postaw, które wpływają na wizerunek dobrego Kaszuby, Polaka, Europejczyka. Wskazywanie na wartości w życiu człowieka. Uzasadnianie wyboru. Wskazywanie na wartości tradycji dla człowieka i społeczeństwa. Promocja Szkoły Umiejętne dokonywanie samooceny. Wyrabianie nawyków kulturalnego zachowania się uczniów w każdych okolicznościach – w szkole i poza nią. Promowanie kultury, czytelnictwa książek i prasy., promowanie oświaty. Rozwijanie empatii. Uczenie odpowiedzialności za swoje zachowanie i podjęte przez siebie zadania. Edukacja prozdrowotna (zdrowe odżywianie) Uczenie współdziałania i współpracy Integrowanie Społeczności szkolnej poprzez wspólne działania. Integracja ze środowiskiem. Motywowanie do działania Wyposażanie uczniów w umiejętności prezentacji na szkolnej scenie. |
Rodzina i jej wartości Rodzina i jej członkowie Drzewo genealogiczne Historia szkoły Szacunek Tradycje naszej szkoły Wartości w życiu człowieka Postępowanie z taktem i kulturą Dobry wizerunek ucznia naszej szkoły Absolwent szkoły Nasze autorytety Patriotyzm, patriota Święto Pracy, Dzień Flagi Rzeczypospolitej, Święto Konstytucji 3 Maja Wartości rodziny Dzień Matki Kultura osobista Empatia Odpowiedzialność Samoocena Kultura, książki, prasa, biblioteka, czytelnictwo Zdrowe odżywianie Świat baśni Komunikacja interpersonalna. |
Realizacja hasła programu MIESIĄC RODZINY na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych
Przeprowadzanie zajęć/lekcji wychowawczych: - ważni ludzie w naszym życiu, nasze autorytety, co decyduje o wartości człowieka? - rodzina – jej wartości i znaczenie - samoocena osiągnięć i zachowania - komunikacji interpersonalnej
2 maja – Marsz z flagą
3 maja- gminne obchody Konstytucji 3 Maja
9 maja- Dzień Biblioteki
24 maja – Dzień Kaszubski
Dzień Matki – klasy I-II |
Wszyscy nauczyciele
Wychowawcy klas
Dyrektor
Bibliotekarka
Nauczyciele języka kaszubskiego
Wychowawcy klas I-II SP |
Czerwiec 2017 MIESIĄC PATRONA |
Kształtowanie i rozwijanie umiejętności komunikacji interpersonalnej Kształtowanie postawy szacunku wobec siebie i drugiego człowieka Rozumienie różnicy między pojęciami autorytet, ekspert, idol. Uświadamianie konieczności opierania się w życiu na autorytetach w wybranej dziedzinie życia i nauki i jednocześnie samodzielnego myślenia oraz podejmowania niezależnych decyzji. Wskazywanie na wartości w życiu człowieka. Uzasadnianie wyboru. Integracja treści przedmiotowych wokół postaci Patrona. Ukazywanie właściwych postaw społecznych poprzez sylwetkę Patrona Szkoły. Uczestniczenie w tworzeniu i kultywowaniu tradycji szkoły. Wskazywanie na wartości rodziny we współczesnym świecie. Zaangażowanie w życie Szkoły. Budowanie więzi między członkami Społeczności Szkolnej. Integracja ze środowiskiem. Promocja Szkoły. Wyrabianie nawyków kulturalnego zachowania się uczniów w każdych okolicznościach – w szkole i poza nią. Rozwijanie empatii. Uczenie odpowiedzialności za swoje zachowanie i podjęte przez siebie zadanie. Umiejętne dokonywanie samooceny. Propagowanie cech dobrego wizerunku ucznia naszej szkoły. Znajomość zasad bezpieczeństwa w różnych sytuacjach. Bezpieczne spędzanie czasu. Bezpieczeństwo na drogach, plaży, w lesie, podczas zabaw. Kształtowanie postaw kulturalnego uczestnika ruchu drogowego. Rozwijanie empatii. Edukacja prozdrowotna. Uczenie współdziałania i współpracy. Integrowanie Społeczności szkolnej poprzez wspólne działania. Integracja ze środowiskiem. Motywowanie do działania. Wyposażenie uczniów w umiejętności prezentacji na szkolnej scenie. |
Fair-play nie tylko w sporcie. Postępowanie z taktem i kulturą Dobry wizerunek ucznia Naszej Szkoły Sylwetka Patrona Historia i tradycje Szkoły Pierwsza pomoc przedmedyczna Uczestnik ruchu drogowego. Pieszy i rowerzysta w ruchu drogowym. Absolwent Szkoły. Dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam. Kultura osobista. Empatia Odpowiedzialność Szacunek Zdrowe odżywianie Świat baśni Komunikacja interpersonalna Szkodliwy wpływ hałasu na zdrowie i samopoczucie człowieka Bezpieczeństwo w różnych sytuacjach Bezpieczne wakacje. |
Realizacja hasła programu MIESIĄC PATRONA na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych. Przeprowadzanie zajęć/lekcji wychowawczych: - nasz Patron, historia szkoły, - moje sukcesy i porażki w tym roku szkolnym, - bezpieczny pieszy, bezpieczny rowerzysta, - bezpieczne wakacje
1 czerwca – Dzień Dziecka
Egzamin na kartę rowerową
Dzień Sportu
13 czerwca – Dzień Patrona
24 czerwca – zakończenie roku szkolnego, pożegnanie absolwentów
|
Wszyscy nauczyciele
Wychowawcy klas
Wszyscy nauczyciele
Nauczyciel techniki
Nauczyciele wychowania fizycznego
Wychowawcy klas
Wszyscy nauczyciele |
V.ZADANIA WYCHOWAWCZE DLA UCZESTNIKÓW PROCESU WYCHOWAWCZEGO (WYCHOWAWCÓW, NAUCZYCIELI, RODZICÓW, UCZNIÓW)
WYCHOWAWCY |
1. Organizują proces wychowania w klasie poprzez:
2. Wypracowują postawy reagowania w sytuacjach trudnych oraz właściwego reagowania na zachowanie innych osób. 3. Wspierają uczniów z trudnościami. 4. Stwarzają sytuacje, w której uczeń rozwija wszystkie sfery swojej osobowości. 5. Uczą przyjaznej komunikacji. 6. Uczą szacunku do samego siebie i innych. 7.Wskazują na wartości w naszym życiu. 8.Promują postawy prozdrowotne, szczególnie w zakresie zdrowego odżywiania, efektywnego spędzania czasu wolnego. 9.Dbają o bezpieczeństwo uczniów. 10.Współdziałaja z pedagogiem szkolnym w celu uzyskania wszechstronnej pomocy dla swoich wychowanków i doradztwa dla ich rodziców. 11.Współdziałaja z nauczycielami uczącymi w klasie. 12. Wspomagają uczniów w realizacji haseł programu. 13. Współpracują z rodzicami 14. Współpracują z instytucjami wspomagającymi pracę szkoły.
|
NAUCZYCIELE |
|
RODZICE |
|
UCZNIOWIE |
|
VI. SPODZIEWANE EFEKTY
1. Systematyczna i całoroczna realizacja celów Programu na zajęciach szkolnych (godzinach wychowawczych, przedmiotach, zajęciach pozalekcyjnych).
2. Efektywna realizacja założeń i przedsięwzięć Programu zgodnie z harmonogramem.
3. Stały monitoring sytuacji w szkole.
4. Rozumienie przez społeczność szkolną zasad komunikacji interpersonalnej i jej znaczenia we wzajemnych kontaktach międzyludzkich.
5. Przyjazny klimat w szkole.
6. Zauważalne obniżenie poziomu hałasu w szkole przede wszystkim na przerwach międzylekcyjnych.
7.Zauważalny przez nauczycieli wzrost odpowiedzialności u uczniów za swoje zachowanie
i podejmowane decyzje. Zauważalny wzrost liczby uczniów wywiązujących się z podjętych
i zdeklarowanych zadań.
8. Zauważalny przez pracowników szkoły wzrost poziomu kultury osobistej u uczniów, szczególnie w stosowaniu zwrotów grzecznościowych(zwroty grzecznościowe jako nawyk).
9. Utrzymanie wysokiego wskaźnika poziomu bezpieczeństwa w szkole.
10. Przyjmowanie przez ucznia odpowiednich postaw wobec siebie i innych ludzi:
11. Zmniejszenie zachowań agresywnych wśród uczniów, szczególnie w czasie przerw lekcyjnych.
12. Wzrost świadomości zdrowego stylu życia.
13. Wzrost świadomości ekologicznej.
14. Umiejętność obiektywnej oceny własnego zachowania.
15. Poczucie dumy z przynależności do Regionu.
16. Kultywowanie tradycji, rozumienie potrzeby zachowania tradycji w rodzinie, regionie
i tradycji narodowej.
17.Zwiększenie aktywności uczniów i rodziców w życiu szkoły.
18. Edukacja rodziców.
19. Przeprowadzenie efektywnych zajęć warsztatowych i terapeutycznych.
20. Prezentacja gazetek, plakatów, twórczości uczniów.
VII. MONITORING I EWALUACJA
1.Stałe monitorowanie realizacji programu:
Ewaluacja
1. Wnioski z obserwacji, rozmów z uczniami, rodzicami, pracownikami szkoły, wywiadów
z nauczycielami.
2. Opinie społeczności szkolnej- analiza i wnioski - ankiety.
Cele ewaluacji:
1. Ocena sytuacji wychowawczej w szkole. Porównanie z rokiem ubiegłym.
2. Poznanie postaw uczniów wobec negatywnych zjawisk społecznych w celu zapobiegania, bądź wczesnego rozpoznania problemu.
3. Ocena stopnia umiejętności dokonywania przez ucznia własnej samooceny.
4. Ocena stopnia umiejętności właściwego reagowania na zachowania agresywne innych uczniów.
5. Ocena wzrostu poziomu kultury osobistej u uczniów.
6.Ocena u uczniów przyjaznej komunikacji z innymi.
7.Ocena sytuacji w zakresie obniżenia w szkole hałasu.
8. Ocena wzrostu umiejętności uczniów w zakresie prezentowania zdolności aktorskich, umiejętności prezentacji umiejętności aktorskich przed większą grupą osób.
9. Opracowanie wniosków z podjętych działań wychowawczych i profilaktycznych i ich efektów.
UWAGI DO REALIZACJI
Program opracował zespół w składzie:
Justyna Koss – lider
Anita Peplińska
Izabela Bednarek
Lucyna Popowicz
Joanna Koniuszewska
Katarzyna Stefanowska
Janina Mejer
Ewa Puzdrowska
Aneta Kotłowska
Alina Jędrasik
Dorota Literska
Katarzyna Bulczak
Katarzyna Butowska
Szkolny Program Profilaktyczno-Wychowawczy na rok szk.2016/2017 został przyjęty
na posiedzeniu Rady Pedagogicznej ZKiW
w Kamienicy Szlacheckiej
w dniu 17 listopada 2016r.
oraz zaopiniowanyprzez Radę Rodziców w dniu ……………………… .
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Kształcenia i Wychowania w Kamienicy Szlacheckiej