WEWNĄTRZSZKOLNE ZASADY OCENIANIA
ZAKRES I CELE WEWNĄTRZSZKOLNEGO OCENIANIA
§ 22
1. W Szkole funkcjonują, zgodnie z ustawą zasady oceniania. Nazywane są w Szkole wewnątrzszkolnym ocenianiem. Zawierają się w Statucie Szkoły, wspiera je dokumentacja PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA.
2.Ocenianiu podlegają:
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia;
2) zachowanie ucznia.
3.Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę.
4.Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego I norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.
§ 23
1. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
3) dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz szczególnych uzdolnieniach ucznia;
4) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
2) ustalanie kryteriów oceny zachowania;
3) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach określonych w WZO;
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
5) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali WZO;
6) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce;
8) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
9) ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
10) ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
11) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
12) ustalenie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
13) ustalenie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
14) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.
3. W ocenianiu obowiązują zasady:
1) zasada częstotliwości i rytmiczności – uczeń oceniany jest na bieżąco i rytmicznie. Ocena końcowa nie jest średnią ocen bieżących;
2) zasada jawności kryteriów – uczeń i jego rodzice znają kryteria oceniania, zakres materiału z każdego przedmiotu oraz formy pracy podlegające ocenie;
3) zasada różnorodności wynikająca ze specyfiki każdego przedmiotu;
4) zasada różnicowania wymagań – zadania stawiane uczniom powinny mieć zróżnicowany poziom trudności i dawać możliwość uzyskania wszystkich ocen.
5) zasada otwartości – wewnątrzszkolne oceniania podlega weryfikacji i modyfikacji w oparciu o okresową ewaluację;
6) zasada oceny ważonej – ocena klasyfikacyjna okresowa lub roczna nie jest średnią arytmetyczną ocen bieżących.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA (PSO)
§ 24
INFORMOWANIE RODZICÓW I UCZNIÓW O OSIĄGNIĘCIACH
§ 25
1) Zebranie z rodzicami;
2) Indywidualne spotkania i rozmowy z rodzicami;
3) Wykaz ocen na piśmie;
4) Przez dziennik elektroniczny;
5) Korespondencja w zeszycie kontaktu - potwierdzona podpisem rodziców;
6) Informacja w zeszycie przedmiotowym,
7) Informacje telefoniczne;
8) Pochwała pisemna w formie listu do rodziców;
9) Prezentacje twórczości dziecięcej ( gazetki, wystawy, występy).
4. Obowiązuje pisemne zawiadamianie rodziców ucznia o przewidywanych ocenach śródrocznych i rocznych ( w tym zagrożeniach) z obowiązkowych oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz nagannej ocenie zachowania poprzez wpis w zeszycie kontaktu z wyprzedzeniem jednego miesiąca przed terminem zebrania Rady Pedagogicznej klasyfikacyjnej, za co odpowiedzialny jest wychowawca klasy.
5. Informacja o przewidywanej ocenie wpisana przez wychowawcę musi być podpisana przez rodzica w ciągu 7 dni od wpisania.
OCENIANIE BIEŻĄCE
§ 26
1) Stopień celujący 6, cel.;
2) Stopień bardzo dobry 5, bdb.;
3) Stopień dobry 4, db.;
4) Stopień dostateczny 3, dst.;
5) Stopień dopuszczający 2, dop.;
6) Stopień niedostateczny 1, ndst.
1) odpowiedzi ustne ( odpowiedź na lekcji z trzech ostatnich lekcji);
2) kartkówki ( nauczyciel ma prawo sprawdzić przygotowanie się ucznia do lekcji wykorzystując w tym celu materiał z trzech ostatnich lekcji), czas trwania nie przekracza 15 minut zaś wyniki nauczyciel przedstawia nie później niż tydzień po jej przeprowadzeniu;
3) sprawdziany/prace klasowe wg specyfiki przedmiotu ( nauczyciele ustalają między sobą datę sprawdzianu, zachowując wymóg nie przekraczania trzech sprawdzianów w tygodniu dla ucznia), musi być zapowiedziany z tygodniowym wyprzedzeniem i zaznaczeniem tego faktu w dzienniku. Jest to samodzielna forma pracy na lekcji pod nadzorem nauczyciela przewidziana w planie dydaktycznym. Wyniki nauczyciel analizuje i omawia z uczniami nie później niż dwa tygodnie po przeprowadzeniu sprawdzianu;
4) ćwiczenia praktyczne;
5) projekty edukacyjne;
6) praca na lekcji (aktywność);
7) praca domowa – ocena następuje na podstawie samodzielnej pracy wykonanej przez ucznia;
8) zeszyt przedmiotowy;
9) aktywne i twórcze zaangażowanie w realizację przedmiotu, w tym diagnozowanie pracy bieżącej (czytanie lektur, opracowywanie referatów, przygotowywanie prezentacji).
1) testy lub sprawdziany kontrolne, których celem jest sprawdzenie wiedzy z całego półrocza lub roku ( odbywa się w terminie wyznaczonym przez nauczyciela);
2) w całym cyklu kształcenia może nastąpić sprawdzenie wyników nauczania przez Dyrektora Zespołu.
1) jedna godzina tygodniowo - minimum trzy oceny;
2) dwie godziny tygodniowo - minimum cztery oceny;
3) trzy godziny tygodniowo - minimum pięć ocen;
4) cztery godziny i więcej tygodniowo - minimum sześć ocen w półroczu.
10. Przy ocenie prac klasowych/sprawdzianów nauczyciele zobowiązani są do stosowania następujących systemu oceniania:
1) 98 – 100 % celująca;
2) 85 – 97% bardzo dobra;
3) 71 – 84% dobra;
4) 51 – 70% dostateczna;
5) 31 – 50% dopuszczająca;
6) 0 – 30% niedostateczna .
Oceny półroczne będą liczone według średniej ważonej ocen w sposób opisany poniżej. Poszczególnym ocenom bieżącym z danego przedmiotu nadaje się odpowiednią „wagę”:
KATEGORIE OCEN |
WAGA OCENY kolor zapisu w dzienniku |
Praca klasowa |
5 |
Test z całego działu, sprawdziany |
5 |
Test kompetencji, test półroczny |
5 |
Osiągnięcia w konkursach – etap wojewódzki |
5 |
Osiągnięcia w konkursach – etap rejonowy |
3 |
Kartkówka z 2-3 ostatnich lekcji |
3 |
Prezentacja multimedialna |
3 |
Odpowiedź ustna |
2 |
Samodzielnie wykonana praca w programie komputerowym |
2 |
Praca na lekcji, praca w grupach |
2 |
Osiągnięcia w konkursach – etap szkolny |
1 |
Przygotowanie do lekcji |
1 |
Zadanie domowe |
1 |
Aktywność na lekcji |
1 |
Zeszyt przedmiotowy, zeszyt ćwiczeń |
1 |
Wykonanie pomocy dydaktycznych, praca na rzecz szkoły w ramach przedmiotu |
1 |
|
|
§ 26a.
1. Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych w gimnazjum ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.
2. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, zajęć technicznych, zajęć artystycznych, muzyki i plastyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego systematyczność udziału w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach na rzecz sportu szkolnego i kultury fizycznej.
3. Oceny bieżące z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć dla mniejszości narodowej dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
§ 27
1) Opis osiągnięć;
2) Uwagi wskazujące błędy i niedociągnięcia.
PRACA DOMOWA UCZNIA
§28
NIEPRZYGOTOWANIE DO LEKCJI
1. Uczeń może skorzystać z przywileju nieprzygotowania do zajęć ( w tym zadanie domowe) jeden raz w półroczu. Szczegółowe warunki określa PSO. Kolejne nieprzygotowanie jest równoznaczne z oceną niedostateczną
2. Uczniowie zgłaszają nieprzygotowanie na początku lekcji, przed sprawdzeniem obecności.
3. Nauczyciel odnotowuje nieprzygotowanie ucznia do lekcji w rubryce dziennika „np." lub używając symbolu „np.” albo „- ‘’ w innej rubryce dziennika lekcyjnego.
4. Prawo do nieprzygotowania nie przysługuje w przypadku zapowiedzianych prac klasowych i sprawdzianów.
5. Uczeń po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności ma prawo do tygodniowego okresu „ochronnego". Sposób uzupełnienia zaległości i termin zaliczenia prac klasowych, które odbyły się w czasie nieobecności ucznia i w okresie „ochronnym" uczeń ustala z nauczycielem przedmiotu.
6. Inne ustalenia nauczyciele zapisują w PSO kierując się ogólnymi zasadami wewnątrzszkolnego oceniania.
PRACE KONTROLNE
§29
1) praca klasowa/sprawdzian;
2) kartkówka.
1) zapowiedziana tydzień przed terminem i wpisana do dziennika lekcyjnego;
2) mogą być trzy w tygodniu;
3) w dniu, w którym odbywa się praca klasowa/ sprawdzian, nie może odbyć się praca klasowa z innego przedmiotu, ale może odbyć się kartkówka;
4) prace klasowe/sprawdziany są obowiązkowe dla wszystkich uczniów. Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może napisać pracy klasowej z całą klasą, to powinien to uczynić w terminie ustalonym przez nauczyciela;
5) nauczyciel winien sprawdzić, ocenić pracę klasową i poinformować o ocenie w terminie dwóch tygodni od daty jej napisania.
4. Kartkówka – sprawdzenie wiadomości równe odpytaniu z trzech ostatnich tematów lekcji.
1) bez zapowiedzi i zapisu w dzienniku lekcyjnym;
2) w celu sprawdzenia jakości pracy ucznia na lekcji nauczyciel może przeprowadzić kartkówkę pod koniec zajęć z treści objętych omawianym tematem;
3) nauczyciel winien sprawdzić i ocenić kartkówkę w terminie tygodnia od daty jej napisania.
OCENA Z RELIGII
§30
OCENIANIE W NAUCZANIU ZINTEGROWANYM
§ 31
1) wypowiadania się;
2) czytania;
3) pisania;
4) posługiwania się liczbami i działaniami matematycznymi;
5) dostrzegania, rozpoznawania i rozumienia zjawisk przyrodniczych;
6) stosowania technik pracy plastycznej i technicznej;
7) umiejętności i sprawności ruchowych oraz muzycznych oraz w zakresie zachowania.
1) 6 - może otrzymać uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności ponadpodstawowe i potrafi bez pomocy nauczyciela posługiwać się nimi i rozwiązywać zagadnienia programowe w sposób twórczy. Wykazuje się wiedzą pozaszkolną, bierze udział w konkursach edukacyjnych, jest aktywny i pracuje właściwym tempem;
2) 5 - otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności podstawowe, pracuje
samodzielnie, bez pomocy nauczyciela posługuje się treściami dydaktycznymi, wykazuje
aktywność w trakcie zajęć;
3) 4 - uzyskuje uczeń pracujący systematycznie, czasami korzystający z pomocy nauczyciela, który opanował wiadomości i umiejętności podstawowe i radzi sobie samodzielnie z prostymi sytuacjami edukacyjnymi;
4) 3 - otrzymuje uczeń, który opanował treści podstawowe i bardzo często korzysta z pomocy nauczyciela;
5) 2 - uzyskuje uczeń, który pracuje jedynie przy pomocy nauczyciela w rozwiązywaniu podstawowych treści edukacyjnych;
6) 1 - otrzymuje uczeń, który nawet z pomocą nauczyciela nie radzi sobie w podstawowych sytuacjach dydaktycznych, wykazuje negatywny stosunek do zajęć edukacyjnych, lekceważy pracę szkolną pomimo pomocy, którą okazuje mu nauczyciel.
1) Ocena śródroczna to ocena podsumowująco – zalecająca;
2) Ocena roczna to ocena podsumowująco – klasyfikacyjna.
1) Postawy ucznia wobec dorosłych;
2) Kultury osobistej;
3) Wypełniania obowiązków szkolnych;
4) Postawy społecznej ucznia;
5) Postawy ucznia wobec rówieśników;
6) Stosowania przez ucznia przyjętych norm zachowania;
7) Podporządkowania się ucznia bieżącym poleceniom.
DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ
§ 32
1) posiadającego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym oraz niedostosowanych społecznie;
2) posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w planie działań wspierających, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach;
3) posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej – na podstawie tej opinii oraz ustaleń zawartych w planie działań wspierających, opracowanym dla ucznia;
4) nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt 1-3, który objęty jest pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole – na podstawie ustaleń zawartych w planie działań wspierających.
4. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej.
5. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
§ 33
2. Na wniosek nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prowadzących zajęcia z uczniem w szkole, i po uzyskaniu zgody rodziców albo pełnoletniego ucznia lub na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia, opinia, o której mowa w ust. 1, może być wydana także uczniowi gimnazjum.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, wraz z uzasadnieniem składa się do dyrektora zespołu. Dyrektor zespołu, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, przekazuje wniosek wraz z uzasadnieniem oraz opinią rady pedagogicznej do poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, i informuje o tym rodziców.
§ 34
§ 35
1. Dyrektor zespołu zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
2. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej (półrocznej) oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
3. Tryb dostarczania zwolnień lub zaświadczeń lekarskich dotyczących zwolnień niektórych zajęć:
1) uczeń szkoły, decyzją dyrektora zespołu może zostać zwolniony z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach wydanej przez lekarza i na czas określony tej opinii;
2) zainteresowany uczeń dostarcza wraz z prośbą rodziców zaświadczenie lekarza o zwolnieniu z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych lub informatyki na określony czas. Na tej podstawie dyrektor wydaje decyzję o zwolnieniu z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych;
3) uczeń decyzją dyrektora zespołu zwolniony z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych lub informatyki posiadający pisemną zgodę rodziców nie przychodzi na zajęcia wychowania fizycznego, zajęć komputerowych lub informatyki odbywające się na pierwszej oraz ostatniej lekcji. Uczeń zwolniony musi być obecny w sali sportowej lub lekcyjnej, gdy zajęcia te odbywają się w środku dnia;
4) uczeń na podstawie zaświadczenia lekarskiego może być zwolniony z wykonywania określonych ćwiczeń. Zwolnienie takie nie skutkuje zwolnieniem z oceny klasyfikacyjnej. Zaświadczenie lekarskie musi być wklejone do zeszytu kontaktu;
5) rodzice mogą z powodu krótkotrwałej choroby lub niedyspozycji zdrowotnej zwolnić ucznia maksymalnie z 4 kolejnych lekcji wychowania fizycznego (z ćwiczeń). Zwolnienie musi zostać wpisane do zeszytu kontaktu i przedstawione nauczycielowi w dniu zajęć wychowania fizycznego.
4. W przypadku, gdy uczeń ma zwolnienie w II półroczu nauki, ocenę końcowo roczną wystawia się na podstawie oceny z I półrocza.
§ 36
KLASYFIKOWANIE UCZNIÓW
§ 37
10. Przed śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani ustnie poinformować ucznia o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i ocenie zachowania. Należy poinformować ucznia w okresie miesiąca do zebrania klasyfikacyjnej Rady Pedagogicznej. W przypadku zagrożenia ucznia oceną niedostateczną z danego przedmiotu oraz oceną nieodpowiednią lub naganną zachowania należy poinformować ustnie ucznia, za co odpowiedzialny jest nauczyciel przedmiotu oraz w formie pisemnej jego rodziców lub w terminie 1 miesiąca przed zebraniem Rady Pedagogicznej, za co odpowiedzialny jest wychowawca klasy.
§ 38
§ 39
1. Roczne i śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, ustala się w stopniach według następującej skali:
1) stopień celujący - 6;
2) stopień bardzo dobry - 5;
3) stopień dobry - 4;
4) stopień dostateczny - 3;
5) stopień dopuszczający - 2;
6) stopień niedostateczny - 1.
2. Przy ocenach klasyfikacyjnych nie dopuszcza się stawiania znaków +, -,
3. Ustala się następujące kryteria stopni:
1) wymagania na ocenę celującą:
a) ocenę celującą otrzymuje uczeń, który odznacza się specjalnymi zainteresowaniami,
b) posiada zasób wiedzy określony programem nauczania oraz wiedzą znacznie wykraczającą poza program nauczania,
c) obejmuje treści stanowiące efekt samodzielnej pracy,
d) uczestniczy w szkolnych, pozaszkolnych konkursach, olimpiadach przedmiotowych,
e) umiejętnie wykorzystuje wiedzę w nowych sytuacjach poznawczych,
f) pracuje systematycznie jest aktywny na lekcjach, wykonuje dodatkowe zadania wykraczające poza obowiązkowe czynności procesu lekcyjnego;
2) wymagania na ocenę bardzo dobrą:
a) ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który opanował pełny zakres treści określonych programem,
b) posiada wiedzę uzyskaną w wyniku rozwijania dodatkowym zainteresowaniem przedmiotem oraz umiejętność korzystania z różnych źródeł,
c) uczestniczy w szkolnych konkursach,
d) posiada umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy w nowych sytuacjach poznawczych,
e) pracuje systematycznie i aktywnie bierze udział w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych oraz dobrowolnie wykonuje różne prace związane ze zdobywaniem i integracją zdobytej wiedzy.
3) wymagania na ocenę dobrą:
a) ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który opanował treści istotne w strukturze przedmiotu w zakresie przekraczającym wymagania zawarte w podstawach programowych;
b) wykazuje się umiejętnością stosowania wiadomości w sytuacjach typowych, według wzorów znanych z lekcji i podręczników;
c) jest aktywny na lekcjach i wykonuje zadania związane z procesem lekcyjnym oraz dodatkowo wynikające ze specyfiki danego przedmiotu.
4) wymagania na ocenę dostateczną:
a) ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych;
5) wymagania na ocenę dopuszczającą:
a) ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń który ma braki w wiadomościach i umiejętnościach określonych w podstawach programowych, ale nie przekreślają one możliwości uzyskania przez niego podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki.
6) wymagania na ocenę niedostateczną:
a) ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który pomimo działań wspomagających i zapobiegawczych ze strony nauczyciela nie spełnia kryteriów oceny dopuszczającej, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy i umiejętności w zakresie danych zajęć edukacyjnych.
4. W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
5. Roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych, o której mowa w ust. 4, uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
6. Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
7. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
EGZAMIN KLASYFIKACYJNY
§ 40
(uchylony)
§ 40a
1. Uczeń, który uzyskał roczną ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych nie otrzymuje promocji do oddziału klasy następnej lub nie kończy gimnazjum lub szkoły podstawowej.
2. Uczeń powtarza ostatni oddział klasy Szkoły i przystępuje w roku szkolnym, w którym powtarza oddział klasy do egzaminu.
3. Uczeń kończy szkołę jeżeli uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskanych w oddziale klasie trzeciej wyższe od oceny niedostatecznej i przystąpił do egzaminu gimnazjalnego w ostatnim roku nauki z zastrzeżeniem pkt.6
4. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia odpowiednio w okresie za który przeprowadzana jest klasyfikacja.
5. Wychowawca ma obowiązek zawiadomić ucznia i jego rodziców o zagrożeniu nieklasyfikowaniem.
6. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
7. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej.
8. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
1) realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki;
2) spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
9. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia spełniającego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: techniki, plastyki, muzyki i wychowania fizycznego oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych. Nie ustala się dla niego oceny zachowania.
10. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, zajęć technicznych, zajęć komputerowych, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
11. Egzamin klasyfikacyjny z pozostałych zajęć edukacyjnych przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej Komisja powołana przez dyrektora szkoły.
12. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
13. Termin egzaminu ustala dyrektor z uczniem i jego rodzicami.
14. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, który jest nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności lub z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub realizuje indywidualny tok nauki przeprowadza komisji, w skład, której wchodzą:
1) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
15. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, który realizuje obowiązek szkolny/nauki poza szkołą lub przechodzi ze szkoły jednego typu do szkoły innego typu przeprowadza komisja w skład, której wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły– jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel albo nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z których jest przeprowadzany ten egzamin.
16. W charakterze obserwatorów mogą być obecni rodzice ucznia.
17. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, który spełnia obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą oraz z jego rodzicami liczbę zajęć edukacyjnych, z której uczeń może zdawać egzamin w ciągu jednego dnia.
18. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
1) imiona i nazwiska nauczycieli egzaminujących lub skład komisji;
2) termin egzaminu klasyfikacyjnego;
3) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzany egzamin;
4) imię i nazwisko ucznia;
5) zadania i ćwiczenia egzaminacyjne;
6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
19. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
20. W przypadku nie klasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany".
21. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna (z wyjątkiem uczniów, którzy w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego otrzymali ocenę niedostateczną).
22. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
§ 41
(uchylony)
§ 42
(uchylony)
§ 42a
ODWOŁANIE OD ROCZNYCH OCEN KLASYFIKACYJNYCH
1. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przyjętymi przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
2. Zastrzeżenie zgłasza się od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
3. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny dyrektor zgodnie z art. 41 ust. 3 ustawy o systemie oświaty wstrzymuje wykonanie uchwały rady pedagogicznej w części dotyczącej danego ucznia, a o wstrzymaniu powiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór uchyla uchwałę po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę.
4. Dyrektor szkoły po wstrzymaniu wykonania uchwały na obowiązek powołać komisję, która przeprowadza postępowanie wyjaśniające, jak również ustny i pisemny sprawdzian wiadomości i umiejętności oraz ustala roczną ocenę z zajęć edukacyjnych lub zachowania.
5. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia względnie ustalenie nowej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania winno odbyć się:
1) Zaraz po wpłynięciu wniosku i jego rozpatrzeniu (jeszcze w czerwcu) dla uczniów kończących gimnazjum;
2) Na początku ostatniego tygodnia ferii letnich dla uczniów, którzy mają uzyskać świadectwa promocyjne.
6. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia z plastyki, muzyki, zajęć technicznych, zajęć komputerowych, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
7. Termin sprawdzianu, o którym mowa uzgadnia się z rodzicami i uczniem.
Termin, o którym mowa w ust. 5 nie może przekroczyć 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń.
8. W skład komisji, wchodzą:
1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły - jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne;
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły - jako przewodniczący komisji
b) wychowawca oddziału,
c) nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danym oddziale,
d) przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
e) przedstawiciel rady rodziców,
f) pedagog, jeżeli jest zatrudniony w tej szkole,
g) psycholog, jeżeli jest zatrudniony w tej szkole.
9. W szczególnie uzasadnionych przypadkach nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną lub innych osób prośbę. Dyrektor szkoły powołuje wtedy innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
10. Roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona jest w drodze głosowania członków komisji zwykłą większością głosów w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, a w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
11. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a) skład komisji,
b) termin sprawdzianu,
c) nazwa zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzany sprawdzian,
d) imię i nazwisko ucznia,
e) zadania sprawdzające,
f) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.
Do protokołu dołącza się pisemną pracę ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia;
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) skład komisji,
b) termin posiedzenia komisji,
c) imię i nazwisko ucznia,
d) wynik głosowania,
e) ustaloną ocenę klasyfikacyjną zachowania wraz z uzasadnieniem. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
12. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.
13. Roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego (termin do zgłoszenia zastrzeżenia wynosi 5 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego) jest ostateczna.
PROCEDURA PODWYŻSZENIA PRZEWIDYWANEJ OCENY ROCZNEJ Z ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH I ZACHOWANIA
§ 42b
1. Uczeń, który otrzymał informację o przewidywanych dla niego rocznych ocenach z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz przewidywanej rocznej ocenie zachowania i chciałby uzyskać wyższe oceny niż przewidywane, może zgłosić wniosek w tej sprawie do nauczyciela zajęć edukacyjnych lub wychowawcy w terminie 5 dni od otrzymania informacji.
2. Nauczyciel zajęć edukacyjnych, których dotyczy wniosek ucznia lub rodzica, ustala termin poprawy oraz formę zadań związanych z programowym materiałem realizowanym w roku na daną ocenę, o którą ubiega się uczeń. W poprawie na wniosek ucznia może uczestniczyć wychowawca i rodzic ucznia.
3. Sprawdzenie wiedzy i umiejętności ucznia przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
4. Z przeprowadzonych czynności sprawdzających sporządza się protokół (oddzielny dla każdych zajęć edukacyjnych), który zwiera:
1) imiona i nazwiska nauczycieli, korzy przeprowadzili czynności sprawdzające;
2) termin tych czynności;
3) zadania sprawdzające;
4) wynik czynności sprawdzających oraz ustaloną ocenę;
5) podpisy nauczycieli, którzy przeprowadzili czynności sprawdzające.
5. Do protokołu dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
6. Warunkiem uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikowania z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych jest spełnienie wymagań edukacyjnych podczas poprawy w zakresie danej klasy i na ocenę, o którą ubiega się uczeń.
7. Jeśli uczeń nie spełni wymagań, otrzymuje roczną ocenę klasyfikowania, która nie może być niższa niż ocena przewidywana.
8. Poprawa, odniesieniu do zajęć wychowania fizycznego i zajęć komputerowych, powinna mieć formę zadań praktycznych, a w odniesieniu do pozostałych zajęć edukacyjnych może mieć formę pisemną, ustną, a także zadań praktycznych.
9. W przypadku wniosku ucznia o podwyższenie rocznej oceny zachowania wychowawca wspólnie z co najmniej dwoma nauczycielami uczącymi w tej klasie oraz przewodniczącym Samorządu Uczniowskiego lub jego zastępcą, w obecności zainteresowanego ucznia, ponownie ustalają ocenę zachowania. Przy ustalaniu należy wziąć pod uwagę argumenty ucznia lub jego rodziców ,dotyczące w szczególności innych, nieznanych dotąd osiągnięć pozaszkolnych ucznia.
10. Dyrektor szkoły wraz z wychowawcą oddziału przeprowadza analizę zasadności przewidywanej przez wychowawcę oddziału oceny zachowania w oparciu o argumentację wychowawcy i obowiązującą dokumentację (opinia zespołu nauczycieli uczących ucznia, opinia zespołu klasowego, opinia ocenianego ucznia) z odwołaniem do kryteriów ocen zachowania, w terminie 7 dni roboczych od dnia wpłynięcia pisemnych zastrzeżeń ucznia lub jego rodziców.
11. Dyrektor szkoły może powołać zespół nauczycieli uczących dany oddział, do którego uczęszcza uczeń, poszerzony o udział w pracach zespołu: pedagoga, psychologa, uczniów samorządu klasowego (najmniej 3 przedstawicieli), celem dodatkowej analizy proponowanej przez wychowawcę oddziału oceny zachowania. Dyrektor szkoły jest przewodniczącym tego zespołu.
12. Argumenty nauczycieli oraz uczniów mogą przekonać wychowawcę oddziału o zmianie przewidywanej oceny. Wychowawca oddziału może zmienić lub utrzymać przewidywaną ocenę zachowania po analizie przeprowadzonej z dyrektorem lub po analizie przeprowadzonej w ww. zespole.
13. Z przeprowadzonej analizy zasadności proponowanej oceny sporządza się protokół, który zwiera:
1) imiona i nazwiska uczestników, którzy brali udział w analizie proponowanej oceny;
2) termin spotkania zespołu;
3) ostateczną ocenę zachowania przewidywaną przez wychowawcę oddziału;
4) podpisy osób uczestniczących w spotkaniu.
14. Pisemny wniosek ucznia lub jego rodziców oraz protokół z przeprowadzonej analizy zasadności proponowanej oceny stanowią dokumentację w ww. sprawie.
15. Z przeprowadzonego postępowania wychowawca lub nauczyciel sporządza krótką notatkę potwierdzona przez ucznia podpisem.
16. Wniosek, o którym mowa w powyższych ustępach może także złożyć rodzic ucznia.
17. Ustalenie ocen rocznych z zajęć edukacyjnych i zachowania musi nastąpić najpóźniej na jeden dzień przed klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej.
PROMOWANIE UCZNIÓW I UKOŃCZENIE SZKOŁY
§ 43
(uchylony)
§ 43a
PROMOWANIE W SZKOLE PODSTAWOWEJ
1. Uczeń oddziału klasy I- III otrzymuje w każdym roku szkolnym promocję do oddziału klasy programowo wyższej.
2. Na wniosek wychowawcy oddziału i po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału rada pedagogiczna możne postanowić o powtarzaniu oddziału klasy przez ucznia oddziału klasy I- III. Decyzja rady pedagogicznej uzasadniona jest poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia.
3. Na wniosek rodziców ucznia i po uzyskaniu zgody wychowawcy oddziału lub na wniosek wychowawcy oddziału i po uzyskaniu zgody rodziców ucznia rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia oddziału klasy I- II do oddziału klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego, jeżeli poziom rozwoju i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas.
4. Począwszy od oddziału klasy czwartej uczeń otrzymuje promocję do oddziału klasy następnej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
5. O promowaniu do oddziału klasy programowo wyższej ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność umysłową w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia rada pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno- terapeutycznym.
6. Począwszy od oddziału klasy IV uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią rocznych ocen klasyfikacyjnych, co najmniej 4, 75 oraz co najmniej bardzo dobrą roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, otrzymuje promocję do oddziału klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
§ 43b
PROMOWANIE W GIMNAZJUM
1. Uczeń otrzymuje promocję do oddziału klasy następnej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
2. O promowaniu do oddziału klasy programowo wyższej ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia rada pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno- terapeutycznym.
3. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią rocznych ocen klasyfikacyjnych, co najmniej 4, 75 oraz co najmniej bardzo dobrą roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, otrzymuje promocję do oddziału klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
4. Uczeń, który realizował obowiązek szkolny poza szkołą, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen klasyfikacyjnych, co najmniej 4,75 otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
5. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię lub etykę do średniej ocen wlicza się także roczne oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć.
6. Ocena z religii lub etyki umieszczana jest na świadectwie szkolnym bezpośrednio po ocenie zachowania.
7. Ocena z religii (etyki) nie ma wpływu na promowanie ucznia do następnego oddziału klasy.
8. Jeśli uczeń nie uczestniczył ani w zajęciach z religii, ani z etyki, na świadectwie szkolnym w miejscu przeznaczonym na ocenę z przedmiotu należy wstawić kreskę („religia/etyka —————-), bez jakichkolwiek dodatkowych adnotacji.
9. W przypadku, gdy uczeń uczęszczał na zajęcia religii i etyki, do średniej ocen wlicza się obie oceny uzyskane z tych zajęć.
10. Uczeń kończy gimnazjum, jeżeli:
1) w wyniku klasyfikacji końcowej, otrzymał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego pozytywne końcowe oceny klasyfikacyjne;
2) przystąpił odpowiednio do egzaminu gimnazjalnego w oddziale klasy III.
11. Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią końcowych ocen klasyfikacyjnych, co najmniej 4, 75 oraz co najmniej bardzo dobrą końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania.
12. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię lub etykę do średniej ocen wlicza się także końcowe oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć.
13. Uczeń, który nie spełnił warunków, o których mowa w ust. 11 powtarza ostatni oddział klasy.
14. Rada Pedagogiczna uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych z obowiązkowych zajęć albo zajęć z języka mniejszości narodowej pod warunkiem, że te zajęcia są realizowane w oddziale klasy programowo wyższej.
§ 44
(uchylony)
§ 45
(uchylony)
§ 45a
EGZAMIN POPRAWKOWY
1. Począwszy od oddziału klasy IV szkoły podstawowej uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych lub dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych może zdawać egzamin poprawkowy na wniosek własny lub jego rodziców. W gimnazjum uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych lub dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych może zdawać egzamin poprawkowy na wniosek własny lub jego rodziców.
2. (uchylony).
3. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w formie pisemnej oraz ustnej z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, zajęć komputerowych, informatyki, zajęć technicznych, oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
4. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
5. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły - przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący;
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.
6. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, w szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje, jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela pracującego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
7. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
1) skład komisji;
2) termin egzaminu poprawkowego;
3) nazwę zajęć edukacyjnych;
4) imię i nazwisko ucznia;
5) zadania egzaminacyjne;
6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
8. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
9. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później jednak niż do końca września.
10. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do oddziału klasy programowo wyższej i powtarza odpowiednio oddział klasy.
11. Rada pedagogiczna uwzględniając możliwości ucznia może 1 raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do oddziału klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych albo z zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego, pod warunkiem, że te zajęcia są realizowane w oddziale klasy programowo wyższej.
12. Roczna ocena klasyfikacyjna ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna.
PROJEKT EDUKACYJNY
§ 46
1. Uczniowie gimnazjum biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego.
2. Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod.
3. Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści.
4. Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje następujące działania:
1) wybranie tematu projektu edukacyjnego;
2) określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji;
3) wykonanie zaplanowanych działań;
4) publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.
5. Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego określa dyrektor gimnazjum w porozumieniu z radą pedagogiczną.
6. Kryteria oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawarte w ocenianiu wewnątrzszkolnym uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego.
7. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego, w którym uczniowie będą realizować projekt edukacyjny, informuje uczniów i ich rodziców o warunkach realizacji projektu edukacyjnego.
8. Informacje o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu edukacyjnego wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum.
9. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego, dyrektor gimnazjum może zwolnić ucznia z realizacji projektu edukacyjnego.
10. W przypadkach, o których mowa w ust. 9, na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego wpisuje się "zwolniony" albo "zwolniona".
11. Projekt jest samodzielnie realizowany przez uczniów pod opieką nauczyciela. W trakcie realizacji projektu uczeń / uczniowie mogą korzystać z pomocy ekspertów z zewnątrz lub innych nauczycieli.
12. Nauczyciele w terminie do 30 września każdego roku szkolnego zgłaszają Dyrektorowi Gimnazjum, na piśmie, tematy projektów edukacyjnych. Zgłoszenie tematu projektu dokonywane jest na Karcie Projektu, zawierającej:
1) temat projektu;
2) imię i nazwisko nauczyciela;
3) cele projektu;
4) czas realizacji;
5) wielkość grupy;
6) sposoby realizacji projektu;
7) planowane efekty ( dla uczniów, dla Szkoły, dla środowiska lokalnego);
8) sposób prezentacji;
9) kryteria oceny.
13. W terminie do 15 października zespoły przedmiotowe dokonują analizy zgłoszonych tematów pod kątem możliwości ich realizacji, wykonalności, stopnia korelacji z podstawami programowymi, innowacyjności, spodziewanych efektów dydaktyczno-wychowawczych oraz atrakcyjności.
14. W terminie do 20 października dyrektor szkoły ogłasza Szkolną Bazę Projektów Edukacyjnych. Kopie Kart Projektów dopuszczonych do realizacji projektów umieszcza się w bibliotece szkolnej.
15. Uczniowie zainteresowani realizacją konkretnego projektu składają wychowawcy klasy pisemną deklarację udziału w jego realizacji. Ostateczny termin wyboru tematu projektu przypada na 31 października.
16. Uczeń może odstąpić od realizacji wcześniej wybranego projektu w fazie planowania prac związanych z jego realizacją, po poinformowaniu nauczyciela –opiekuna projektu. Przystąpienie do innego zespołu może nastąpić za zgodą wszystkich jego członków i nauczyciela – opiekuna projektu.
17. Zespól uczniowski przy współpracy nauczyciela – opiekuna projektu opracowuje Kartę Pracy Zespołu wg wzoru zawierającego:
1) Projekt;
2) skład zespołu;
3) opiekun;
4) zadania do wykonania;
5) osoby odpowiedzialne;
6) termin realizacji;
7) materiały potrzebne do realizacji;
8) potwierdzenie wykonania wraz z datą;
9) podpis nauczyciela;
10) uwagi, zalecenia.
19. Czas pracy wykonania projektu nie może przekraczać 8 tygodni. Prezentacje projektów mają odbyć się do 31 maja danego roku szkolnego.
20. Dopuszcza się następujące formy prezentacji:
1) konferencja naukowa połączona z wykładami;
2) forma plastyczna np. plakat, collage z opisami;
3) przedstawienie teatralne, inscenizacja;
4) książka, broszura, gazetka;
5) prezentacja multimedialna;
6) model, makieta, budowla, prezentacja zjawiska;
7) happening, marsz;
8) sesja dyskusyjna;
9) inna, za zgodą opiekuna.
21. Realizacja projektu obejmuje:
1) wybranie tematu projektu w terminie wskazanym w statucie Szkoły;
2) opracowanie Karty Pracy Zespołu;
3) zbieranie materiałów i ich selekcja;
4) spisanie kontraktu pomiędzy zespołem, a opiekunem zawierającym:
5) określenie tematu;
6) określenie terminu realizacji i prezentacji końcowej;
7) określenie formy realizacji;
8) określenie sposobu prezentacji;
9) wyznaczenie terminów i sposobu konsultacji z nauczyciele;
10) ustalenie zasad dyscypliny pracy;
11) wyznaczenie kryteriów oceny;
12) publiczne przedstawienie rezultatów projektu.
22. Ocena za wkład pracy ucznia w realizację projektu jest oceną opisową.
23. Ocena wynika z oceny trzech elementów:
1) oceny efektu końcowego ( wytworu), w tym:
a) zawartość merytoryczna, treść,
b) zgodność z tematem projektu,
c) oryginalność,
d) kompozycja,
e) stopień wykorzystania materiałów źródłowych,
f) estetyka i staranność,
g) trafność dowodów i badań,
h) wartość dydaktyczna i wychowawcza;
2) wkładu ucznia w realizację projektu, a w szczególności:
a) zaangażowanie ucznia,
b) pomysłowość i innowacyjność,
c) umiejętność pracy w grupie,
d) udział w praktycznym wykonaniu , wielkość zadań;
e) stopień trudności zadań,
f) terminowość wykonania przydzielonych zadań,
g) poprawność wykonania indywidualnie przydzielonych zadań,
h) pracowitość,
i) udział w prezentacji;
3) oceny prezentacji, w tym:
a) poprawność językowa,
b) słownictwo specjalistyczne,
c) efekt artystyczny,
d) atrakcyjność,
e) estetyka,
f) technika prezentacji,
g) stopień zainteresowania odbiorów,
h) poprawność udzielanych wyjaśnień , odpowiedzi odbiorcom.
24. Maksymalna liczba punktów przyznana za projekt wynosi 20. Wyszczególnione w ust. 2 elementy podlegają następującej punktacji:
1) efekt końcowy ( wytwór) - 5 punktów;
2) wkład pracy ucznia -10 punktów;
3) prezentacja -5 punktów.
25. Ogólna ocena za wkład ucznia w realizację projektu jest średnią ważoną i wynika z zastosowania przelicznika: 0,3 za efekt końcowy i prezentację oraz 0,6 za indywidualny wkład ucznia.
26. Przy ustalaniu oceny nauczyciel ma prawo uwzględnić samoocenę ucznia i ocenę jego pracy przez zespół, a także opinie pozyskane od odbiorców projektu np. wyniki ankiet, dyskusji.
27. Temat projektu oraz ocenę opisową uzyskaną przez ucznia za wkład pracy w realizację tego projektu wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum.
28. Ocena z projektu edukacyjnego nie ma wpływu na:
1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie gimnazjum.
§ 47 § 78
(uchylony)
§ 78a
EGZAMIN GIMNAZJALNY
1. Egzamin gimnazjalny przeprowadzany jest na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego i ma na celu sprawdzenie w jakim stopniu uczeń spełnia te wymagania.
2. Rodzice składają dyrektorowi szkoły pisemną deklarację o przystąpieniu ucznia do egzaminu z zakresu jednego z tych języków, nie później niż do dnia 30 września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin gimnazjalny, oraz informują o zamiarze przystąpienia do części trzeciej egzaminu gimnazjalnego na poziomie rozszerzonym w przypadku, o którym mowa w ust. 8
3. Rodzice ucznia mogą złożyć dyrektorowi szkoły pisemną informację o zmianie języka obcego nowożytnego wskazanego w deklaracji lub rezygnacji z przystąpienia do części trzeciej egzaminu gimnazjalnego na poziomie rozszerzonym, nie później niż na 3 miesiąc przed terminem egzaminu gimnazjalnego.
4. Terminy przeprowadzania egzaminu:
1) termin główny- miesiąc kwiecień;
2) termin dodatkowy- miesiąc czerwiec.
5. Egzamin gimnazjalny przeprowadzany jest w formie pisemnej i obejmuje:
1) w części pierwszej - humanistycznej - wiadomości i umiejętności z zakresu języka polskiego oraz z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie;
2) w części drugiej – matematyczno- przyrodniczej – wiadomości i umiejętności z zakresu matematyki oraz z zakresu przedmiotów przyrodniczych: biologii, geografii, fizyki i chemii;
3) w części trzeciej - wiadomości i umiejętności z zakresu języka obcego nowożytnego (poziom podstawowy i rozszerzony).
6. Uczniowie przystępują do części trzeciej egzaminu gimnazjalnego z jednego z następujących języków nowożytnych: angielski, francuski, niemiecki, rosyjski, hiszpański, ukraiński, włoski.
7. Uczeń , który przystępuje do części trzeciej egzaminu gimnazjalnego z języka obcego nowożytnego, którego naukę na podbudowie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego kontynuował w gimnazjum, przystępuje do egzaminu z tego języka na poziomie podstawowym i rozszerzonym.
8. Uczeń, który przystępuje do części trzeciej egzaminu gimnazjalnego z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny, o którym mowa w ust. 7 przystępuje do egzaminu na poziomie podstawowym oraz może przystąpić do egzaminu z tego języka na poziomie rozszerzonym na wniosek swoich rodziców.
9. Każda część egzaminu gimnazjalnego jest przeprowadzona innego dnia.
1) część pierwsza egzaminu gimnazjalnego oraz część druga egzaminu trwają po 150 minut,
2) część trzecia egzaminu gimnazjalnego na poziomie podstawowym i część trzecia na poziomie rozszerzonym trwają po 60 minut.
1) z języka polskiego i matematyki trwa od 90 do 135 minut;
2) z języka na poziomie podstawowym, historii i wiedzy o społeczeństwie oraz z przedmiotów przyrodniczych od 60 do 80 minut;
3) z języka na poziomie rozszerzonym wynosi od 60 do 90 minut.
10. Każda część egzaminu gimnazjalnego rozpoczyna się o godzinie określonej w komunikacie centralnej komisji egzaminacyjnej. Czas trwania danej części egzaminu rozpoczyna się z chwilą zapisania w widocznym miejscu przez przewodniczącego zespołu nadzorującego czasu rozpoczęcia i zakończenia pracy uczniów.
OCENIANIE ZACHOWANIA W KLASACH IV-VI SP ORAZ I-III GIM.
§ 79
1. Zasady oceniania zachowania.
1) ocena zachowania wyraża opinię szkoły o wypełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych, jego kulturze osobistej, udziale w życiu klasy, szkoły, środowisku, postawie wobec kolegów i innych osób.
2) ocena zachowania nie ma wpływu na ocenę ucznia z innych przedmiotów nauczania, promowania do klasy wyższej lub ukończenia szkoły.
2. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
3. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną oceną klasyfikacyjną zachowania.
4. Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły.
5. W gimnazjum i w szkole podstawowej w klasach IV – VI wprowadza się punktową skalę ocen zachowania przyjmując za punkt wyjściowy 100 pkt. równoważnych z oceną poprawną, które każdy uczeń otrzymuje jako kredyt na początku każdego półrocza. W tej sytuacji uczeń ma szansę świadomego wypracowania swojej oceny zachowania.
1) Zachowanie:
a) wzorowe 181 i więcej pkt.
b) bardzo dobre 161-180 pkt.
c) dobre 121-160 pkt.
d) poprawne 71-120 pkt.
e) nieodpowiednie 21-70 pkt.
f) naganne 20 i mniej pkt.
6. Kiedy zachowanie ucznia godzi w dobre imię szkoły, zagraża bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu oraz innych osób, uwłacza godności ucznia, wychowawca może odstąpić od oceny punktowej i obniżyć ocenę zachowania po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
7. Jeżeli uczeń otrzyma w ciągu / półrocza -12 punktów, nie może uzyskać oceny wzorowej zachowania. Oceny bardzo dobrej i dobrej zachowania nie może uzyskać uczeń, który otrzyma w ciągu / półrocza -25 punktów.
8. Uczeń, który nie wziął udziału w projekcie edukacyjnym nie może uzyskać oceny bardzo dobrej i wzorowej zachowania.
9. Na koniec półrocza wychowawca klasy punktuje uwagi i przedstawia liczbę, jaką uzyskał w tym okresie uczeń.
10. Na koniec roku szkolnego nauczyciel sumuje punkty z dwóch półroczy i dzieli przez dwa. Na podstawie otrzymanej ilości punktów wystawia ocenę roczną zachowania.
11. Obowiązkiem wychowawcy jest bieżące monitorowanie zgodności treści wpisanych uwag z obowiązującą w §29 punktacją. W przypadku zaistnienia niezgodności wychowawca w porozumieniu z nauczycielem, który wpisał uwagę, może skorygować zapis na właściwy.
12. Uwagi (U) i pochwały (P) nauczyciel może wpisywać do zeszytu klasowego posługując się numerami porządkowymi przypisanymi poszczególnym przewinieniom lub zasługom w tabelach. Przykład: zamiast uwagi - „Brak zeszytu kontaktu” wpis - „U 29”.
13. Ocena naganna musi być wnikliwie przeanalizowana i uzasadniona w Protokole Rady Pedagogicznej.
14. Punktacja za wybrane postawy uczniów:
PUNKTY DODATNIE |
|
|
||||
Lp. |
ZASTOSOWANE KRYTERIUM |
PUNKTACJA |
Osoby oceniające |
|
||
1. |
Wkład pracy włożony w poprawę ocen, w utrzymanie wysokiej średniej (min.4,0), w pomnażanie wiedzy i umiejętności z uwzględnieniem indywidualnych możliwości ucznia. |
10 pkt ( przyznawane na koniec roku)
|
Wychowawcy klas |
|
||
2. |
Obowiązkowość, sumienność i systematyczność w przygotowywaniu się do zajęć. |
5 pkt (przyznawane za każdy półrocze |
Wychowawcy klas |
|
||
3. |
Punktualność w przychodzeniu na zajęcia - brak spóźnień |
5 pkt ( za każde półrocze) |
Wychowawcy klas |
|
||
4. |
Wzorowa frekwencja semestralna - brak nieobecności |
10 pkt ( za każde półrocze) |
Wychowawcy klas |
|
||
5.
A |
Wysoka kultura osobista
właściwy stosunek do starszych |
10 pkt za I półrocze/10pkt za drugie półrocze) 2pkt |
Wychowawcy klas |
|
||
B |
jest koleżeński i uczynny |
2pkt |
|
|||
C |
wyraża się kulturalnie |
2 pkt |
|
|||
D |
szanuje mienie szkolne i inne |
2 pkt |
|
|||
E |
nie kłamie, nie oszukuje |
2 pkt |
|
|||
|
|
|
|
|||
6. A |
Praca na rzecz szkoły: organizacja imprez szkolnych - przygotowanie dekoracji, rekwizytów, sprzątanie po imprezie |
5 pkt (za każdą imprezę) |
Osoba odpowiedzialna za organizacje |
|
||
B |
organizacja imprez szkolnych - pomoc w opracowaniu scenariusza imprezy |
5 pkt (za każdą imprezę) |
Osoba odpowiedzialna za organizacje |
|
||
C |
czynny udział w programie imprezy
|
5 pkt za każdą imprezę) |
Osoba odpowiedzialna za organizacje |
|
||
D |
aktywny i systematyczny udział w zajęciach pozalekcyjnych(co najmniej 80%obecności) (SKS, Wicherki, Black Stars, kółka) |
5 pkt (za półrocze) za każdy rodz. zajęć |
Nauczyciel prowadzący zajęcia |
|
||
E |
praca w samorządzie szkolnym: czynne pełnienie funkcji przewodniczącego, zastępcy i sekretarza |
5 pkt (za półrocze)
|
Opiekun samorządu uczniowskiego |
|
||
7 A. |
Praca na rzecz klasy: organizacja imprez klasowych
|
2 pkt (za każdą imprezę) |
Wychowawcy klas
Wychowawcy klas |
|
||
B |
prace porządkowe i dekoracyjne (nie dotyczy akcji„ Sprzątanie świata")(uczniowie zdobywają te punkty jedynie wówczas gdy prace są wykonywane poza lekcjami – w czasie wolnym) |
2 pkt (za każdą )
|
Wychowawcy klas |
|
||
C |
praca w samorządzie klasowym |
5 pkt (za półrocze) |
|
|
||
8. |
Pomoc koleżeńska w nauce |
10 pkt (za półrocze) |
Wychowawcy klas |
|
||
9. |
Wolontariat (potwierdzenie opiekuna akcji, np.:WOŚP) |
10 pkt (każdorazowo) |
Opiekun akcji |
|
||
10. |
Reprezentowanie szkoły w uroczystościach i imprezach pozaszkolnych; w gminie i w starostwie ( udział w poczcie sztandarowym) Zastosowane kryterium |
5 pkt (każdorazowo) |
Grono Pedagogiczne |
|
||
|
|
|||||
11.
A |
Reprezentowanie szkoły: Udział uczniów za zgodą nauczyciela w konkursach i olimpiadach przedmiotowych: szkolnych |
1 pkt |
Nauczyciel przedmiotu lub organizator konkursu
Nauczyciel przedmiotu lub organizator konkursu
|
|
||
B |
gminnych |
6 pkt |
|
|||
C |
powiatowych |
11pkt |
|
|||
D |
wojewódzkich |
16pkt |
|
|||
E |
ogólnopolskic |
23pkt |
|
|||
A1 |
Zajęcie poszczególnych miejsc w konkursach i olimpiadach przedmiotowych etap szkolny I miejsce |
5 pkt |
|
|||
A2 |
II miejsce |
4 pkt |
|
|||
A3 |
III miejsce |
3 pkt |
|
|||
A4 |
wyróżnienie |
2 pkt |
|
|||
B1 |
etap gminny I miejsce |
10 pkt |
|
|||
B2 |
II miejsce |
9 pkt |
|
|||
B3 |
III miejsce |
8pkt |
|
|||
B4 |
wyróżnienie |
7 pkt |
|
|||
C1 |
etap powiatowy I miejsce |
15 pkt |
|
|||
C2 |
II miejsce |
14 pkt |
|
|||
C3 |
III miejsce |
13pkt |
|
|||
C4 |
wyróżnienie |
12 pkt |
|
|||
D1 |
etap wojewódzki I miejsce |
22 pkt |
|
|||
D2 |
II miejsce |
20 pkt |
|
|||
D3 |
III miejsce |
18 pkt |
|
|||
D4 |
wyróżnienie |
17 pkt |
|
|||
E1 |
etap ogólnopolski I miejsce |
35 pkt |
|
|||
E2 |
II miejsce |
30 pkt |
|
|||
E3 |
III miejsce |
25 pkt |
|
|||
E4 |
wyróżnienie |
24 pkt |
|
|
||
12.
A1 |
Reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych: Zawody gminne I miejsce |
5 pkt. |
Nauczyciel W-f |
|
||
A2 |
II miejsce |
4 pkt. |
|
|||
A3 |
III miejsce |
3 pkt. |
|
|||
A4 |
Udział |
2 pkt. |
|
|||
B1 |
Zawody powiatowe I miejsce |
15 pkt. |
|
|||
B2 |
II miejsce |
14 pkt. |
|
|||
B3 |
III miejsce |
13 pkt. |
|
|||
B4 |
Udział |
10 pkt. |
|
|||
C1 |
Zawody półfinały wojewódzkie I miejsce |
25 pkt. |
|
|||
|
|
|||||
C2 |
II miejsce |
23 pkt. |
|
|||
C3 |
III miejsce |
20 pkt. |
|
|||
C4 |
Udział |
16 pkt. |
|
|||
D1 |
Zawody wojewódzkie I miejsce |
35 pkt. |
|
|||
D2 |
II miejsce |
30 pkt. |
|
|||
D3 |
III miejsce |
28 pkt. |
|
|||
D4 |
Udział |
20 pkt. |
|
|||
E1 |
Zawody ogólnopolskie I miejsce |
40 pkt |
|
|
||
E2 |
II miejsce |
35 pkt |
|
|
||
E3 |
III miejsce |
30 pkt |
|
|
||
E4 |
udział |
25 pkt |
|
|
||
13. |
Sumienna praca w sklepiku szkolnym/bibliotece szkolnej |
10 pkt. za półrocze |
Opiekun sklepiku szkolnego |
|
||
14. |
Praca na rzecz środowiska(za każdą) |
5 -15pkt |
Wychowawcy klas, grono pedagog. |
|
||
15 A. |
Udział w projekcie edukacyjnym: wykazanie się dużą samodzielnością i innowacyjnością we wszystkich etapach realizacji projektu ,wspomaganie członków zespołu. |
25 pkt.
|
Koordynator po konsultacji z opiekunami zespołu |
|
||
B |
aktywne uczestnictwo w pracach zespołu, rzeczowa i życzliwa współpraca z innymi członkami zespołu. |
20 pkt.
|
|
|||
C |
współpraca w zespole realizującym projekt ,wypełnianie zadań postawionych zarówno przed uczniem jak i zespołem. |
15 pkt.
|
|
|||
D |
współpraca w zespole realizującym projekt przy czym działania ucznia były podejmowane na prośbę lidera zespołu lub po interwencji nauczyciela. |
10 pkt.
|
|
|||
E |
praca w zespole projektowym ,ale mimo złożenia deklaracji o przystąpieniu do zespołu uczeń nie wywiązał się w terminie ze swoich obowiązków czego konsekwencją były opóźnienia w realizacji projektu, |
5 pkt. |
|
|||
16. |
Do dyspozycji wychowawcy(nie należy się wszystkim – tylko w uzasadnionych sytuacjach |
1-10 pkt za I półrocze /1-10 za I półrocze |
Wychowawcy klas |
|
||
17. |
Nagroda dyrektora |
20-40pkt |
Dyrektor szkoły |
|
||
PUNKTY UJEMNE
|
|
|
||||
Lp. |
ZASTOSOWANE KRYTERIUM |
PUNKTACJA |
Osoby oceniające |
|
||
1. |
Brak usprawiedliwiania nieobecności w szkole (na każdej pierwszej godzinie wychowawczej danego miesiąca wychowawca sumuje nieobecne i nieusprawiedliwione godziny i wpisuje odpowiednio -1 za każdą godzinę) |
- 1-10 pkt. za każdą godz. |
Wychowawcy klas |
|
||
2. |
Ucieczki z zajęć lekcyjnych |
- 10 pkt.za każdą godz. |
Wychowawcy klas |
|
||
3. |
Bezpodstawne spóźnianie się na lekcje |
- 1 pkt. za każde spóźnienie |
Wychowawcy klas |
|
||
4. |
Brak obuwia zmiennego |
- 1 pkt. każdorazowo |
Wychowawcy klas |
|
||
5. |
Niestosowny strój szkolny * |
- 5 pkt. każdorazowo |
Wychowawcy klas |
|
||
6. |
Niewykonywanie poleceń nauczyciela |
- 2 pkt. każdorazowo |
Grono pedagogiczne |
|
||
7. |
Niewypełnianie obowiązków klasowego dyżurnego |
- 1 pkt. każdorazowo |
Grono pedagogiczne |
|
||
8. |
Przeszkadzanie na lekcji (zakłócanie spokoju, rozpraszanie uwagi kolegów, rozmowy, itp.) |
- 3 pkt.. każdorazowo |
Grono pedagogiczne |
|
||
9. |
Samowolne opuszczenie terenu szkoły |
- 5 pkt. każdorazowo |
Grono pedagog. |
|
||
10. |
Niewłaściwe odnoszenie się do nauczycieli, personelu szkoły i innych osób dorosłych |
- 5 pkt. każdorazowo |
Grono pedagog. i personel szkoły |
|
||
11. |
Niewłaściwe odnoszenie się do kolegów |
- 5 pkt. każdorazowo |
Grono pedagog. |
|
||
12. |
Niewłaściwe zachowanie w drodze do i ze szkoły (np. niewłaściwe przechodzenie przez jezdnię) |
- 5 pkt. każdorazowo |
Grono pedagogiczne |
|
||
13. |
Jedzenie i picie na lekcji. |
-2pkt.każdorazowo |
Grono pedagog. |
|
||
14. A |
Psychiczne i fizyczne znęcanie się nad innymi: agresja słowna(wyzwiska ,obelgi, wulgaryzmy wyśmiewanie) |
-5 pkt. każdorazowo |
Grono pedagogiczne Wychowawcy klas |
|
||
B |
agresja fizyczna(bójki, pobicia) |
- 10 pkt. każdorazowo |
|
|||
C |
długofalowa przemoc(znęcanie się, wymuszenia ,grożenie) |
-20pkt.każdorazowo |
|
|||
15. |
Kłamstwo |
- 5 pkt. każdorazowo |
Grono pedagog. |
|
||
16. |
Fałszowanie podpisów, dokumentów, |
- 20 pkt. każdorazowo |
Grono pedagog. |
|
||
17.
A |
Niszczenie mienia szkolnego, sprzętów, budynku i rzeczy innych osób)
w przypadku natychmiastowej naprawy |
- od 5 do 20 pkt. każdorazowo (plus koszty napraw. szkody) -5pkt |
Grono pedagogiczne |
|
||
B |
w przypadku nie spełnienia powyższego wymogu |
-20pkt. |
|
|||
18. |
Posiadanie na terenie szkoły niebezpiecznych przedmiotów i substancji zagrażających zdrowiu i życiu (papierosy, produkty imitujące wyroby tytoniowe(w tym e-papierosy), alkohol, tabaka, środki odurzające, ostre przedmioty, gazy paraliżujące, materiały wybuchowe, itp.) |
- 20 pkt. każdorazowo |
Grono pedagogiczne |
|
||
19. |
Palenie papierosów, e-papierosów, spożywanie alkoholu, zażywanie tabaki i środków odurzających |
- 30 pkt. każdorazowo |
Grono pedagogiczne |
|
||
20. |
Towarzyszenie osobom palącym papierosy, spożywającym alkohol, zażywają cym tabakę i środki odurzające |
- 20 pkt. każdorazowo |
Grono pedagogiczne |
|
||
21. |
Kradzież |
- 30 pkt. każdorazowo |
Grono pedagogiczne |
|
||
22. |
Wyłudzanie pieniędzy |
- 30 pkt. każdorazowo |
Grono pedagogiczne |
|
||
23. A |
Nieodpowiedni wygląd ucznia: |
- 5 pkt. każdorazowo |
Grono pedagogiczne |
|
||
B |
biżuteria w, dużych rozmiarach lub stwarzająca niebezpieczeństwo uszkodzenia ciała |
-5pkt. każdorazowo |
|
|||
C |
makijaż, malowanie paznokci kolorowym lakierem |
-5pkt. każdorazowo |
|
|||
D |
kolczyk w innych częściach ciała niż ucho (nie więcej niż jeden w każdym uchu) |
-5pkt. każdorazowo |
|
|||
E |
długie paznokcie |
-5pkt każdorazowo |
|
|||
24. |
Brak stroju galowego podczas szkolnych uroczystości |
- 10 pkt. każdorazowo |
Wychowawcy klas |
|
||
25. |
Brak szacunku dla symboli narodowych i religijnych |
- 10 pkt. każdorazowo |
Wychowawcy klas |
|
||
26. |
Niewłaściwe zachowanie podczas apeli, uroczystości szkolnych, wycieczek, imprez sportowych |
- 5 pkt. każdorazowo |
Wychowawcy klas, Grono pedagogiczne |
|
||
27. |
Brak właściwej reakcji na agresywne zachowanie kolegów, koleżanek |
- 5 pkt. każdorazowo |
Grono pedagogiczne |
|
||
28. |
Używanie telefonów komórkowych podczas lekcji i na terenie szkoły |
- 5 pkt. każdorazowo |
Grono pedagogiczne |
|
||
29. |
Zaśmiecanie otoczenia |
-2 pkt. każdorazowo |
Grono pedag. lub personel szkoły |
|
||
30. |
Brak zeszytu kontaktu |
- 5 pkt. każdorazowo |
Wychowawcy klas |
|
||
31. |
Nie wywiązywanie się z zobowiązań |
- 5 pkt. każdorazowo |
Grono pedagogiczne |
|
||
32. |
Próba oszustwa, |
- 10 pkt. każdorazowo |
Grono pedagogiczne |
|
||
33. |
Złe zachowanie w stołówce, bibliotece, szatni, na holu |
- 5 pkt. każdorazowo |
Grono pedagogiczne |
|
||
34. |
Udział w realizacji projektu edukacyjnego uwzględniany przy ustalaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w klasie III gimnazjum: Praca w zespole projektowym, ale mimo złożenia deklaracji o przystąpieniu do zespołu realizującego projekt uczeń nie wywiązał się w terminie ze swoich obowiązków, czego konsekwencją była konieczność realizacji zadań przez innych członków zespołu |
- 30 pkt. |
Opiekunowie zespołów |
|
||
35. |
Zachowania negatywne w czasie odwozów i w drodze na dowóz i innych wyjazdów. |
-10pkt za każde zdarzenie |
Opiekunowie dowozów i wyjazdów |
|
||
36. |
Notoryczne nieodrabianie zadań domowych (12 krotny brak). |
-10pkt |
Nauczyciel przedmiotu |
|
||
37. |
Ściąganie zadań domowych przed lekcjami |
- 2 pkt każdorazowo |
Grono pedagog. |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
15. W doborze ubioru, fryzury, makijażu i biżuterii należy zachować umiar pamiętając, że szkoła jest miejscem pracy.
16. Należy przez to rozumieć:
1) Ubiór ma charakter oficjalny – klasyczny lub sportowy.
2) Ubiór nie zwraca uwagi swym krzykliwym kolorem lub fasonem.
3) Noszony ubiór nie może zawierać nadruków związanych z subkulturami, prowokacyjnych i obraźliwych, wywołujących agresję, elementów faszystowskich lub totalitarnych, jak również wzorów kojarzących się z takimi elementami.
4) Okrycia zakładane na ciało nie mogą być przezroczyste, a w zestawieniu mają zakrywać cały tułów.
5) Bluzki mogą być z małymi dekoltami, nie na ramiączkach i o długości poniżej linii talii.
6) Dziewczęta mogą nosić spódnice lub spodnie (o długości co najmniej do połowy uda.
7) Zabrania się noszenia szortów.
8) Chłopców obowiązują długie spodnie o klasycznym lub sportowym kroju i w stonowanych kolorach.
9) Fryzura ucznia musi być naturalna, powinna być schludna, włosy nie farbowane kolorem odbiegającym od naturalnego dla danej osoby.
10) Długie włosy powinny być ułożone tak, aby nie przeszkadzały w pracy na lekcji.
Biżuteria oraz wszelkie elementy dekoracyjne powinny mieć dyskretny, delikatny charakter
OCENA ZACHOWANIA W SZKOLE PODSTAWOWEJ W KLASACH I – III
§ 80
(uchylony)
§ 81
(uchylony)
§ 81a
1) Postawy ucznia wobec dorosłych;
2) Kultury osobistej;
3) Wypełniania obowiązków szkolnych;
4) Postawy społecznej ucznia;
5) Postawy ucznia wobec rówieśników;
6) Stosowania przez ucznia przyjętych norm zachowania;
7) Podporządkowania się ucznia bieżącym poleceniom.
3. Ocenianie zachowania ucznia klas I – III szkoły podstawowej dokonywane jest według następującej skali:
1) zachowanie pozytywne: otrzymuje uczeń, który odpowiedzialnie wywiązuje się z powierzonych zadań i zobowiązań. Aktywnie uczestniczy w zajęciach. Wykazuje dużą inicjatywę i samodzielność. Jest pracowity i wytrwały w dążeniu do wyznaczonych celów. Zgodnie i twórczo współpracuje w zespole. Jest opiekuńczy, troskliwy, koleżeński, prawdomówny, kulturalny. Dotrzymuje zawartych umów. Panuje nad emocjami. Radzi sobie z różnymi problemami życia codziennego. Potrafi dokonać samooceny własnego zachowania oraz ocenić zachowanie innych. Zachowuje się kulturalnie, używa form grzecznościowych, jest koleżeński, uczynny. Zna zasady bezpieczeństwa w czasie zabaw (zajęć) i ich przestrzega. Dotrzymuje warunków zawartych umów. W miarę możliwości stara się wywiązywać ze swoich obowiązków. Jest prawdomówny. Potrafi ocenić własne zachowanie i zachowanie innych. Jest koleżeński wobec rówieśników. Potrafi współpracować w zespole;
2) zachowanie budzące zastrzeżenia: otrzymuje uczeń, który zna formy grzecznościowe, choć nie zawsze je stosuje. Stara się kulturalnie nawiązywać kontakty z rówieśnikami i dorosłymi. Próbuje ocenić własne zachowanie. Widzi potrzebę poprawy niektórych zachowań. Nie zawsze dotrzymuje obietnic i zobowiązań. Potrafi jednak przyznać się do błędu. Stara się przestrzegać bezpieczeństwa w czasie zajęć i zabaw oraz dotrzymywać umów. Radzi sobie z własnymi emocjami. Potrafi pracować w zespole. zna formy grzecznościowe i zasady kulturalnego zachowania. Ma jednak trudności z ich przestrzeganiem. Rozumie na czym polega koleżeństwo. Widzi i ocenia niewłaściwe zachowanie innych. Ma problemy z oceną własnych zachowań i opanowaniem emocji. Ma własne przekonania i zasady postępowania, które czasami budzą zastrzeżenia. Nie zawsze wywiązuje się ze swoich zadań i zobowiązań.
EWALUACJA WZO
§ 82
1) zasady oceniania podlegają ewaluacji;
2) w tym celu powołuje się zespół składający się z przedstawicieli:
a) Rady Pedagogicznej,
b) Rady Rodziców,
c) Uczniów,
d) Dyrektora.
1) bieżącej;
2) półrocznej;
3) rocznej;
4) po zakończeniu kształcenia.
3. Sposoby ewaluacji:
1) podczas spotkań Rady Pedagogicznej;
2) (uchylony);
3) analiza losów absolwentów.
4. Narzędzia ewaluacji:
1) ankiety;
2) wywiady;
3) sondaż.
5. Wyniki zbiera, opracowuje i upowszechnia powołany przez dyrektora Zespołu Kształcenia i Wychowania zespół i przedstawia w formie:
1) raportu rocznego;
2) raportu końcowego.
6. Powyższy program WZO jest dostępny dla wszystkich rodziców i zobowiązuje nauczycieli do realizacji treści.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Kształcenia i Wychowania w Kamienicy Szlacheckiej