Ewaluacja zewnętrzna

Wstęp

Prezentowany raport jest rezultatem ewaluacji zewnętrznej przeprowadzonej w przedszkolu przez wizytatorów
do spraw ewaluacji. Raport z ewaluacji problemowej dotyczy jednego lub kilku z przedstawionych poniżej
wymagań państwa.
Ewaluacja zewnętrzna polega na zbieraniu i analizowaniu informacji na temat funkcjonowania przedszkola
w obszarach wyznaczonych przez wymagania państwa:
1.Przedszkole realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój dzieci.
2.Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się
3.Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.
4.Dzieci są aktywne.
5.Respektowane są normy społeczne.
6.Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji
7.Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych.
8.Promowana jest wartość wychowania przedszkolnego.
9.Rodzice są partnerami przedszkola.
10.Wykorzystywane są zasoby przedszkola i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju.
11.Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych.
12.Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi.
Ewaluacja ma także na celu ustalenie poziomu spełniania przez przedszkole wymagań zawartych
w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7.10.2009r. wraz ze zmianami z dnia 10.05.2013r.
Przedszkole może spełniać te wymagania na pięciu poziomach:
l
Poziom E - oznaczający niski stopień wypełniania wymagania przez przedszkole.
l
Poziom D - oznaczający podstawowy stopień wypełniania wymagania przez przedszkole.
l
Poziom C - oznaczający średni stopień wypełniania wymagania przez przedszkole.
l
Poziom B - oznaczający wysoki stopień wypełniania wymagania przez przedszkole.
l

Poziom A - oznaczający bardzo wysoki stopień wypełniania wymagania przez przedszkole.

 

Opis metodologii
 
Badanie zostało zrealizowane w dniach 09-06-2014 - 23-06-2014 przez zespół wizytatorów ds. ewaluacji,
w skład którego weszli: Joanna Sawczyn i Halina Knapińska. Badaniem objęto 23 wychowanków (wywiad
grupowy), 20 rodziców (ankieta i wywiad grupowy) i 2 nauczycieli (ankieta i wywiad grupowy). Przeprowadzono
wywiad indywidualny z dyrektorem placówki, grupowy z przedstawicielami samorządu lokalnego i partnerów
szkoły,grupowy z pracownikami niepedagogicznymi, a także obserwacje zajęć, placówki i analizę dokumentacji.
Na podstawie zebranych danych został sporządzony raport, który obejmuje podstawowe obszary działania
szkoły lub placówki.
Wyjaśnienie skrótów dla narzędzi:
OP- Arkusz obserwacji przedszkola
OZ- Arkusz obserwacji zajęć w przedszkolu
AD- Kwestionariusz ankiety dla dyrektora/dyrektorki przedszkola
AN- Kwestionariusz ankiety dla nauczycieli
AR- Kwestionariusz ankiety dla rodziców
APW- Kwestionariusz ankiety poewaluacyjnej dla wizytatora
ADZ- Kwestionariusz badania "Analiza danych zastanych"
WGD- Scenariusz wywiadu grupowego z dziećmi
WN- Scenariusz wywiadu grupowego z nauczycielami
WR- Scenariusz wywiadu grupowego z rodzicami
WD- Scenariusz wywiadu z dyrektorem/dyrektorką przedszkola
WDPO- Scenariusz wywiadu z dziećmi po obserwacji
WNPO- Scenariusz wywiadu z nauczycielem po obserwacji
WP- Scenariusz wywiadu z partnerami
WPN- Scenariusz wywiadu z pracownikami niepedagogicznymi
WPOP- Scenariusz wywiadu z przedstawicielem organu prowadzącego
 
Obraz przedszkola
 
Publiczne Przedszkole w Zespole Kształcenia i Wychowania w Kamienicy Szlacheckiej jest wiejską placówką
prowadzoną przez Gminę Stężyca, organizującą wychowanie przedszkolne dla 25 dzieci w wieku 3 i 4 lat.
Budynek przedszkola dysponuje trzema salami zajęć, w tym edukacyjną oraz placem zabaw wyposażonym
w nowe sprzęty rekreacyjne. Zajęcia ruchowe prowadzone są w sali gimnastycznej zespołu.
Według respondentów, w przedszkolu występują relacje oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu pomiędzy
wszystkimi grupami tworzącymi społeczność przedszkolną. Nauczyciele zapewniają bezpieczeństwo fizyczne
i psychiczne, uczą zasad zachowania i postępowania zgodnie z przyjętym "Kodeksem przedszkolaka".
W celu wsparcia potrzeb rozwojowych wychowanków prowadzi się terapię logopedyczną, zajęcia utrwalające
i wyrównujące szanse edukacyjne, elementy języka angielskiego oraz zajęcia rozwijające zainteresowania. Na
bieżąco doposaża się sale w pomoce i sprzęty dydaktyczne. W trosce o wszechstronny rozwój i wspólny
z rodzicami front oddziaływań wprowadzono szereg działań opartych na nowatorskich rozwiązaniach
organizacyjnych i programowych, jak: ilustrowany zegar wskazujący dzieciom czynności wykonywane kolejno,
każdego dnia w przedszkolu, kąciki z tekstami, gdzie umieszczane są karteczki z tekstami piosenek oraz
wierszyki, które dzieci poznają podczas zajęć, skrzynka informacji od rodziców, do której rodzice mogą wrzucać
np. karteczki z informacjami, czego oczekują od przedszkola, co mogą zaoferować. Piknik na zakończenie zajęć
w przedszkolu, podczas którego dzieci prezentują wierszyki, piosenki, któtych nauczyły się podczas roku
szkolnego, a po części oficjalnej wraz z rodzicami bawią się w różne wspólne zabawy. "Zielona Noc, którą
w przedszkolu spędzają dzieci kończące przedszkole, zaś wieczorem "idą szukać pierwszej spadającej gwiazdy".
Warsztaty z przyrodnikiem pt. "Owady małe i duże", gdy wychowankowie obserwują gatunki owadów i poznają
ich życie.
W przedszkolu prowadzi się także bajkoterapię, jako metodę relaksacyjną oraz słuchanie kołysanek.
Metody stosowane w pracy z dziećmi zaspokajają potrzebę bezpieczeństwa, potrzebę poznawczą, aktywności,
akceptacji, uznania, kontaktu społecznego i komunikowania. Pozwalają rozwijać się dzieciom wymagającym
pracy wyrównawczej i nie radzącym sobie z emocjami. Przyczyniają się do promocji przedszkola. Stają się także
sposobem na spotkania warsztatowe i kulturalne rodziców.
Wychowankowie lubią swoje przedszkole, mają zróżnicowane preferencje wobec zajęć, lubią bawić się
zabawkami w sali, zabawę w głuchy telefon, na placu zabaw a także pracować z książkami i układać puzzle.
 
Informacja o placówce
Nazwa placówki Przedszkole
Patron
Typ placówki Przedszkole
Miejscowosc Kamienica Szlachecka
Ulica DŁUGA
Numer 13
Kod pocztowy 83-323
Urzad pocztowy KAMIENICA SZLACHECKA
Telefon 58 685 14 29
Fax 58 684 61 72
Www zkiwkamienica.edupage.org
Regon 19091400800000
Publicznosc publiczna
Kategoria uczniów Dzieci lub młodzie¿
Charakter brak specyfiki
Uczniowie, wychow., słuchacze 25
Oddziały 1
Nauczyciele pełnozatrudnieni 2.00
Nauczyciele niepełnozat. (stos.pracy) 0.00
Nauczyciele niepełnozat._(w etatach) 0.00
Srednia liczba uczacych sie w oddziale 25
Liczba uczniów przypadajacych na jednego
pełnozatrudnionego nauczyciela 12.5
Województwo POMORSKIE
Powiat kartuski
Gmina Ste¿yca
Typ gminy gmina wiejska

Poziom spełniania wymagań państwa

Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci sa zorganizowane w sposób sprzyjajacy
uczeniu sie B
Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci sa podporzadkowane indywidualnym potrzebom
edukacyjnym i rozwojowym oraz mo¿liwosciom psychofizycznym dzieci. Stosowane metody pracy sa
dostosowane do potrzeb dzieci i grupy przedszkolnej (D)
Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci sa planowane, monitorowane i doskonalone. Wnioski z
monitorowania sa wykorzystywane w planowaniu i realizowaniu tego procesu. (D)
Wdra¿ane wnioski z monitorowania procesu wspomagania rozwoju i edukacji dzieci podnosza efektywnosc
tego procesu. (B)
W przedszkolu stosuje sie nowatorskie rozwiazania słu¿ace rozwojowi dzieci. (B)
Dzieci nabywaja wiadomosci i umiejetnosci okreslone w podstawie programowej B
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego jest realizowana z wykorzystaniem zalecanych
warunków i sposobów jej realizacji. (D)
W przedszkolu monitoruje sie i analizuje osiagniecia ka¿dego dziecka, uwzgledniajac jego mo¿liwosci
rozwojowe, formułuje sie i wdra¿a wnioski z tych analiz. (D)
Wdro¿one wnioski z monitorowania i analizowania osiagniec dzieci przyczyniaja sie do rozwijania ich
umiejetnosci i zainteresowan. (B)
Modyfikowane w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego uwzgledniaja wnioski z
monitorowania i analizowania osiagniec dzieci oraz rozwój ich zainteresowan. (B)
Respektowane sa normy społeczne. B
Relacje miedzy wszystkimi członkami przedszkolnej społecznosci sa oparte na wzajemnym szacunku i
zaufaniu. Dzieci w przedszkolu czuja sie bezpiecznie. (D)
Dzieci wiedza, jakich zachowan sie od nich oczekuje. (D)
Podejmuje sie działania wychowawcze majace na celu eliminowanie zagro¿en oraz wzmacnianie
własciwych zachowan. (D)
W przedszkolu kształtuje sie postawe odpowiedzialnosci dzieci za działania własne i działania
podejmowane w grupie. (D)
Podejmowane działania wychowawcze sa monitorowane i modyfikowane w razie potrzeb. (D)
W przedszkolu, wspólnie z rodzicami, analizuje sie podejmowane działania wychowawcze, w tym majace
na celu eliminowanie zagro¿en oraz wzmacnianie własciwych zachowan. Ocenia sie ich skutecznosc oraz
modyfikuje w razie potrzeb. (B)
Dzieci wykazuja sie odpowiedzialnoscia w działaniu i relacjach społecznych. (B)
 
 Wnioski

1. Prowadzone diagnozy potrzeb i mo¿liwosci dzieci stanowia podstawe ukierunkowania procesów wspomagania
ich rozwoju i edukacji.
2. Systematyczny monitoring przebiegu procesów zachodzacych w przedszkolu przyczynia sie do doskonalenia
podejmowanych działan edukacyjnych.
3. Zró¿nicowanie form i metod pracy z dziecmi, realizacja programów i zajec we współpracy z instytucjami
zewnetrznymi oraz stosowanie nowatorskich rozwiazan słu¿a wszechstronnemu rozwojowi wychowanków.
4. Realizujac podstawe programowa zwraca sie szczególna uwage na respektowanie norm społecznych.
5. Wspólnie z rodzicami wypracowano system oddziaływan wychowawczych, który pozwala uczyc dzieci
własciwych zachowan.
6. Nauczyciele tworza dzieciom przestrzen do samodzielnego decydowania o sposobie spedzania okreslonego
czasu, czy wyborze zajec.Przedszkole 8/24
Wyniki ewaluacji
Wymaganie:
Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci sa zorganizowane w sposób sprzyjajacy uczeniu
sie
Stan oczekiwany:
Zajecia prowadzone w przedszkolu wynikaja z rozpoznanych indywidualnych potrzeb dzieci i słu¿a
ich wszechstronnemu rozwojowi anga¿ujac je w ten proces. Nauczyciele systematycznie doskonala
przebieg zajec opierajac sie na wnioskach z monitorowania osiagniec dzieci i ewaluacji własnej
pracy. Jakosci zajec słu¿a nowatorskie działania nauczycieli, oparte na najnowszej wiedzy
pedagogicznej.
Poziom spełnienia wymagania: B
Wyniki przeprowadzonej ewaluacji dla wymagania:
W przedszkolu wspólnie planuje sie procesy edukacyjne zgodnie z zainteresowaniami
i potrzebami rozwojowymi dzieci, wnioskami z nadzoru pedagogicznego, sugestiami rodziców
oraz wynikami obserwacji dziecka, diagnozy wstepnej i koncowej. Nauczyciele prowadza diagnozy
i przekazuja rodzicom zindywidualizowana informacje o funkcjonowaniu dziecka. Wyniki diagnoz
słu¿a do ustalenia kierunków pracy z dzieckiem i sa podstawa do wspomagania jego rozwoju. Na ich
podstawie opracowuje sie programy, wprowadza nowe formy i metody, w tym innowacyjne
rozwiazania oraz zajecia dodatkowe, doposa¿a sie przedszkole w pomoce dydaktyczne. Sale zajec,
choc małe w stosunku do liczebnosci grupy, wyposa¿one sa w ró¿norodne pomoce, zabawki, gry
i układanki edukacyjne.
Obszar badania: Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci sa podporzadkowane
indywidualnym potrzebom edukacyjnym i rozwojowym oraz mo¿liwosciom psychofizycznym
dzieci. Stosowane metody pracy sa dostosowane do potrzeb dzieci i grupy przedszkolnej
Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci prowadzone sa zgodnie z rozpoznanymi potrzebami
przedszkolaków.W celu rozpoznania ich potrzeb i mo¿liwosci prowadzi sie:
l Karty obserwacji dziecka,
l Obserwacje dziecka podczas zabaw, uroczystosci, wystepów,
l Rozmowy z dziecmi i rodzicami,
l Analizy prac dziecka,Przedszkole 9/24
l Analizy grupowe osiagniec dzieci.
Wszyscy nauczyciele monitoruja i analizuja osiagniecia wychowanków, dzieki temu wiedza w jakich obszarach
podstawy programowej dzieci radza sobie najlepiej, a w których wymagaja pracy wyrównawczej. Osiagniecia
ka¿dego dziecka wynikajace z podstawy programowej nauczyciele monitoruja w ró¿noraki sposób podczas zajec
i w ró¿nych sytuacjach. Ponadto realizowane sa zajecia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z dzieckiem
autystycznym oraz pomoc nauczyciela podczas całego jego pobytu. Działania podjete w wyniku
przeprowadzonych analiz, to:
l dostosowanie metod do indywidualnych mo¿liwosci dzieci,
l udzielenie dzieciom wykazujacym deficyty w rozwoju psychofizycznym pomocy psychologiczno -
pedagogicznej,
l anga¿owanie dzieci nadpobudliwych do działan np. przy porzadkowaniu,
l właczanie dzieci niesmiałych do zabaw ruchowo-integrujacych,
l anga¿owanie dzieci do udziału w konkursach i przedstawieniach,
l rozszerzenie wachlarza imprez przedszkolnych,
l realizowanie programów profilaktycznych
Codzienny rytm pracy w przedszkolu obejmuje zajecia zabawowe, w tym zabawy dowolne, wybierane przez
dzieci zgodnie z ich indywidualnymi predyspozycjami, zajecia edukacyjne, samoobsługowe, zajecia na placu
zabaw, wycieczki oraz zajecia relaksacyjne.W opinii wszystkich badanych rodziców, nauczyciele tak pracuja
z dziecmi, aby zajecia były dostosowane do ich potrzeb i mo¿liwosci (wykres nr 1j). Wszyscy czesto otrzymuja
zindywidualizowana informacje o tym, jak dziecko pracuje w przedszkolu (wykres nr 2j). Ponadto, jak
twierdza, przedszkole jest bezpieczne, w bezpiecznym otoczeniu, budynek jest systematycznie modernizowany,
jest zamykany, toalety dostosowane sa do wzrostu dzieci, plac zabaw ogrodzony, sale estetyczne, wystrój
zmienia sie i jest dostosowany do pory roku, sale sa małe, ale jest sala zabaw i sala do zajec.Podczas zajec
nauczyciele dostosowuja metody pracy do potrzeb dzieci, stopniuja trudnosc zadan, stosuja metody
aktywizujace, zabawy ruchowe, relaksacyjne i rytmiczne, dostosowuja program do potrzeb dzieci.Przedszkolaki
maja zró¿nicowane preferencje wobec zajec, lubia bawic sie w sali, np. w głuchy telefon, w zabawy na placu
zabaw, w rolnika, a także pracowac z książkami i układać puzzle. Nie lubią, natomiast chodzić na spacery.W przedszkolu monitoruje sie procesy edukacyjne. Podczas monitorowania stawiane są pytania:
l czy przedszkole spełnia oczekiwania rodziców?
l czy dzieci dobrze sie czuja w przedszkolu?
l czy realizowana jest podstawa programowa?
l czy baza materialna jest wystarczajaca?
l jakie formy doskonalace nauczycieli sa potrzebne?
l jaki jest poziom zdobywanych umiejetnosci przez dzieci?
l które umiejetnosci nale¿y nadal rozwijac u dzieci?
l jakie sa potrzeby i mo¿liwosci indywidualne dzieci?
l czy dzieci dojrzały do kolejnego etapu kształcenia?
l jak zachecic rodziców w swiadomej pedagogizacji ?
Aby odpowiedziec na te pytania, dyrektor i nauczyciele prowadza obserwacje zajęć, uroczystości, rozmowy
z nauczycielami, rodzicami, dziećmi, personelem. Dbają o systematyczny przeglad techniczny oraz wymianę
wyposażenia.Wykorzystują także narzędzia badawcze (np. ankiety), które są analizowane i stanowia zródło
do ustalenia dalszych kierunków pracy nastawionych na prawidłowy rozwój dzieci z wykorzystaniem ich
potencjału. Wnioski z monitorowania sa wykorzystywane do planowania dalszej pracy, w tym:w planowaniu i realizacji tresci edukacyjnych w kolejnym okresie,
l wprowadzeniu nowych form i metod pracy,
l współpracy nauczycieli przy organizacji uroczystosci,
l planowaniu udziału nauczycieli w różnych formach doskonalenia,
l planowaniu pracy z dziecmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Jako przykłady wskazano: prace z dzieckiem z trudnosciami (wieksza liczba cwiczen grafomotorycznych,
dodatkowe zajecia matematyczne, plastyczne) oraz uzdolnionym (dodatkowe cwiczenia rozwijajace zdolnosci
dziecka, wieksze anga¿owanie podczas wystepów, np. główna rola w przedstawieniu). Doposa¿enie sal
w odpowiednie pomoce dydaktyczne, tablice dydaktyczne, nowy plac zabaw. Ponadto dzieci dostały nowe
kamizelki odblaskowe oraz we¿a na spacery, okreslono potrzeby wzmacniania zachowan po¿adanych poprzez
wspólne wypracowanie z rodzicami zasady postepowania, które przestrzegane sa w przedszkolu oraz w domu,
np. sprzatanie zabawek po skonczonej zabawie zarówno w domu jak i w przedszkolu.Planowanie procesów
edukacyjnych w przedszkolu opiera sie na wspólnym planowaniu pod katem efektywnosci poprzez:
l opracowanie miesiecznych planów pracy w oparciu o program wychowawczy przedszkola,
l oferte edukacyjna dostosowana do wieku, srodowiska oraz potrzeb wychowanków,
l planowanie i analize podstawy programowej,
l tworzenie koncepcji przedszkola,
l monitorowanie osiagniec dzieci i modyfikowanie planów,
l opracowanie kalendarza imprez przedszkolnych,
l przygotowanie diagnoz dzieci,
l planowanie i monitorowanie indywidualnej pracy z dziecmi,
l planowanie współpracy z rodzicami.
Obszar badania: Wdra¿ane wnioski z monitorowania procesu wspomagania rozwoju i edukacji
dzieci podnosza efektywnosc tego procesu.
Wnioski z monitorowania wpływaja na rozwój umiejetnosci wychowanków.
l Wprowadzono umuzykalnianie dzieci poprzez spiew i zabawy w kole.
l Dzieci same dokonuja wyboru zabawy (dotyczy to zajec popołudniowych), pokonuja niesmiałosc, ucza
sie zgodnej zabawy oraz współpracy w grupie.
l Wprowadzone zostały elementy jezyka angielskiego.
l Wprowadzona została wieksza ilosc cwiczen grafomotorycznych.
l Organizowane sa uroczystosci i wyjscia, co pomogło dzieciom w pokonywaniu niesmiałosci i leku.
l Dzieci poznały prace m.in. pielegniarki i dentystki.
l Wieksza atrakcyjnosc cwiczen gimnastycznych wpłyneła na kształtowanie sprawnosci fizycznej oraz
koordynacji ruchowej.
W wyniku wdra¿ania wniosków z monitorowania, dzieci orientuja sie co jest dobre, a co złe, potrafiapanowac nad emocjami, umieja rozwiazywac konflikty, pracowac w grupie, próbuja samodzielnie
organizowac sobie czas wolny, wiedza gdzie moga sie bawic, bardzo dobrze radza z czynnosciami
samoobsługowymi, utrzymuja porzadek w swoim otoczeniu.
Obszar badania: W przedszkolu stosuje sie nowatorskie rozwiazania słu¿ace rozwojowi dzieci.
 
W przedszkolu stosowane sa nowatorskie rozwiazania organizacyjne i programowe:
l Ilustrowany zegar wykonany przez nauczycielki wskazuje dzieciom czynnosci wykonywane kolejno,
każdego dnia w przedszkolu. Dzieki zegarowi przedszkolaki doskonale znaja rozkład dnia.
l Kodeks Przedszkolaka – sa to wspólnie z dziecmi ustalone normy i zasady obowiazujace w grupie.
Kodeks jest wyeksponowany w formie ilustrowanego drzewka, na którym dzieci odbiły swoje raczki.
l Kaciki z tekstami – gdzie umieszczane sa karteczki z tekstami piosenek oraz wierszyki, które dzieci
poznaja podczas zajec. Dzieki nim przedszkolaki maja mo¿liwosc utrwalania poznanych tekstów
równie¿ w domu.
l Skrzynka informacji od rodziców – jest to skrzynka kontaktowa, do której rodzice moga wrzucac np.
karteczki z informacjami, czego oczekuja od przedszkola, co moga zaoferowac. Na karteczkach
zapisane moga byc uwagi, pytania, a także życzenia skierowane do nauczycieli. Wszystkie otrzymane
informacje, sa omawiane na bieżaco oraz podczas zebran z rodzicami.
l Piknik na zakonczenie zajec w przedszkolu - dzieci na scenie prezentuja wierszyki, piosenki, których
nauczyły sie podczas roku szkolnego. Po czesci oficjalnej dzieci wraz z rodzicami bawia sie w ró¿ne
wspólne zabawy. Na zakonczenie rozpalane jest ognisko i smażone kiełbaski.
l Zielona Noc – to noc dla dzieci, które koncza przedszkole i ida do "zerówki". Ma ona miejsce
w ostatnim tygodniu przed wakacjami. Noc ta dzieci spedzaja w przedszkolu bez rodziców, pod opieka
nauczycieli. Wieczorem dzieci „ida szukac pierwszej spadajacej gwiazdy",
l Warsztaty z przyrodnikiem pt. „Owady małe i duże” odbywaja sie co roku ramach współpracy
z srodowiskiem lokalnym. Dzieci podczas zajec dowiaduja sie wielu ciekawych rzeczy o kolorowym
swiecie owadów. Maja niepowtarzalna okazje obserwowac przez szkło powiekszajace owady:
biedronki, muchówki, motyle itd., a także łapac je w specjalne siatki entomologiczne.
l Bajkoterapia – metoda relaksacyjna stosowana w pracy z dziecmi. Podczas odpoczynku, dzieci
słuchajac bajek pobudzaja swoja wyobraznie i sie wyciszaja.
l Słuchanie kołysanek – codziennie po obiedzie dzieci słuchaja kołysanek lub muzyki relaksacyjnej.
Podczas zajec nauczyciele stosuja te¿ elementy metod innowacyjnych, np. metoda E. Gruszczyk - Kolczynskiej
dostrzeganie regularnosci, odpowiedniego rymu, metoda ruchowej ekspresji twórczej R. Labana w zabawie
rytmicznej- wyzwolenie u dzieci ekspresji i rozwijanie inwencji twórczej, połaczenie muzyki z ruchem, cwiczenia
relaksacyjne, np. "Ida słonie", pedagogika zabawy - cwiczenia z chusta animacyjna. Działania nowatorskie
poprawiaja jakosc pracy przedszkola , zezwalaja dzieciom na pewna swobode działania, dokonywania
wyborów, rozwijaja zdolnosc twórczego myslenia. Realizuja ich naturalne potrzeby i wpływaja na ich
wszechstronny rozwój. Odpowiadaja na potrzebe ruchu, bezpieczenstwa, koncentracji uwagi, twórczosci,
relaksu, emocji. Nowe zabawy umo¿liwiaja samoocene i poznanie własnej hierarchii wartosci. Nowatorskie
rozwiazania lepiej pozwalaja rozwijac sie dzieciom wymagajacym pracy wyrównawczej i nie radzacym sobie
z emocjami. Przyczyniaja sie równie¿ do promocji przedszkola. Staja sie sposobem na spotkania warsztatowe
czy kulturalne rodziców, którzy bardzo chetnie anga¿uja sie pracujac na rzecz przedszkola czy srodowiska.Zaspokajaja potrzebe bezpieczenstwa,potrzebe poznawcza, aktywnosci, akceptacji, uznania, kontaktu
społecznego i komunikowania.Wymaganie:
Dzieci nabywaja wiadomosci i umiejetnosci okreslone w podstawie programowej
Stan oczekiwany:
Zmiany w zewnetrznym swiecie powoduja koniecznosc własciwego przygotowania dzieci do nowej
rzeczywistosci, dlatego dla sukcesu indywidualnego i społecznego dzieci uczeszczajace do
przedszkola nabywaja kompetencje okreslone w podstawie programowej. Stopien, w jakim sa one
nabywane, zale¿y od skutecznosci monitorowania tego procesu oraz pozyskania wiedzy o
indywidualnych potrzebach rozwojowych i mo¿liwosciach ka¿dego dziecka.
Poziom spełnienia wymagania: B
Wyniki przeprowadzonej ewaluacji dla wymagania:
Nauczyciele realizuja podstawe programowa wychowania przedszkolnego z wykorzystaniem jej
zalecanych sposobów i warunków. Monitoruja osiagniecia dzieci, analizuja je i formułuja wnioski,
na podstawie których doskonala działania edukacyjne ukierunkowujac wspólne da¿enie nauczycieli
i rodziców na prawidłowy rozwój dziecka.
Obszar badania: Podstawa programowa wychowania przedszkolnego jest realizowana z
wykorzystaniem zalecanych warunków i sposobów jej realizacji.
Nauczyciele przedszkola wykorzystuja w swojej pracy zalecane sposoby i warunki realizacji podstawy
programowej (wykres nr 1w). Jak informuja, przede wszystkim stosuja własciwe proporcje czasowe, prowadza
obserwacje pedagogiczne, współpracuja z rodzicami, zapewniajac jednolity front oddziaływan wychowawczych.
Obserwacje zajec tak¿e potwierdzaja powy¿sze działania.Obszar badania: W przedszkolu monitoruje sie i analizuje osiagniecia ka¿dego dziecka,
uwzgledniajac jego mo¿liwosci rozwojowe, formułuje sie i wdra¿a wnioski z tych analiz.
Nauczyciele monitoruja osiagniecia dzieci (wykres nr 1w). Pod wpływem realizacji wniosków
z monitorowania osiagniec wyposa¿ono sale w nowe pomoce dydaktyczne, czesciej korzysta sie na zajeciach
z instrumentów perkusyjnych, widoczne jest wieksze anga¿owanie rodziców w ¿ycie przedszkola, organizacja
cwiczen gimnastycznych w sali sportowej w szkole. Wyposa¿enie sali w pomoce dydaktyczne zwieksza
atrakcyjnosc zajec. Korzystanie z instrumentów muzycznych podczas zajec, zwieksza muzykalnosc dzieci,
kształtowanie poczucia rytmu. Nauczyciele dokonuja analiz osiagniec i na ich podstawie podejmuja
działania. Wyciagane sa wnioski, poddawane dyskusji podczas zebran rad pedagogicznych w oparciu
o sprawozdania. Nastepuje modyfikacja oferty zajec dodatkowych, wspieranie i korygowanie rozwoju dzieci,
wyposa¿enie placówki w niezbedny sprzet, wprowadzanie nowych metod pracy w czasie zajec,
indywidualizowanie pracy z dzieckiem, wprowadzenie pracy wyrównawczej z dzieckiem z trudnosciami.
Wprowadzono tak¿e warsztaty edukacyjne dla rodziców.Wdra¿anie działan opartych na realizacji wniosków przyczynia sie do rozwoju ich umiejetnosci.
W ocenie nauczycieli, spowodowało nastepujace zmiany:
l wzrosło umuzykalnienie dzieci, ich poczucie rytmu,
l dzieci potrafia pokonac niesmiałosc w wystepach publicznych,
l potrafia współpracowac w grupie,
l znaja podstawowe zwroty w jezyku angielskim,
l poznały prace pielegniarki, policjanta, dentystki,
l wzrosła sprawnosc fizyczna i koordynacja ruchowa.
Według rodziców, przedszkole pomaga rozwijac zainteresowania dzieci (wykres nr 1j).W wyniku monitorowania osiagniec dzieci, wprowadzono modyfikacje obejmujace:
l organizacje uroczystosci i imprez przedszkolnych,
l organizacje spotkan teatralnych,
l organizacje wycieczek turystyczno-krajoznawczych,
l udział w festynach, akcjach.Wymaganie:
Respektowane sa normy społeczne.
Stan oczekiwany:
Przedszkola powinny kształtowac postawy zgodne z wartosciami i normami społeczenstwa
demokratycznego. Poznawanie zasad i rozumienie ich znaczenia dla funkcjonowania społecznosci
przedszkolnej i społeczenstwa stanowi element rozwoju. Swiadomosc tego, jak wa¿ne jest
przestrzeganie wspólnie ustalonych reguł, decyduje o sukcesie grup. Wa¿nym zadaniem przedszkola
jest tworzenie poczucia bezpieczenstwa fizycznego i psychicznego, a tak¿e klimatu sprzyjajacego
rozwojowi dzieci.
Poziom spełnienia wymagania: B
Wyniki przeprowadzonej ewaluacji dla wymagania:
Dzieci w przedszkolu maja zapewnione bezpieczenstwo fizyczne i psychiczne. W całej społecznosci
przedszkolnej relacje oparte sa na szacunku i zaufaniu. Współdziałanie przedszkola i domu
w respektowaniu tych samych zasad sprzyja osiaganiu oczekiwanych zachowan dzieci. Wszyscy
pracownicy przedszkola, w ka¿dej sytuacji reaguja na niewłasciwe zachowania, uczac
odpowiedzialnosci. W przedszkolu i w domu systematycznie uczy sie dzieci odpowiedzialnosci za
swoje działania i zacheca do samodzielnosci przy czynnosciach samoobsługowych.
W wyniku wniosków z monitorowania oddziaływan wychowawczych wprowadzono zmiany
organizacyjne, podjeto działania zachecajace dzieci do aktywnosci. Rodzice aktywnie właczaja sie
w codzienna prace przedszkola, wspieraja nauczycieli w działaniach wychowawczych. Nauczyciele
twarza warunki do samodzielnosci wychowanków w zabawie i innych działaniach.
Obszar badania: Relacje miedzy wszystkimi członkami przedszkolnej społecznosci sa oparte
na wzajemnym szacunku i zaufaniu. Dzieci w przedszkolu czuja sie bezpiecznie.
Dzieci w przedszkolu maja zapewnione bezpieczenstwo fizyczne i psychiczne. W całej społecznosci
przedszkolnej relacje oparte sa na szacunku i zaufaniu. Wszyscy (dyrektor przedszkola, rodzice,
nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni) twierdza, ¿e relacje miedzy wszystkimi członkami społecznosci
przedszkolnej sa bardzo dobre. Rodzice podkreslaja otwartosc nauczycieli i relacje partnerskie, które sprzyjaja
budowaniu atmosfery przedszkola (tabela nr 1). Zasady obowiazujace w przedszkolu sa respektowane przez
wszystkich. Nauczyciele, pracownicy niepedagogiczni i rodzice skutecznie wdra¿aja dzieci do rozumienia
i przestrzegania norm. Wiedza one, jak nale¿y sie zachowac, potrafia odró¿nic dobre i złe
zachowanie.Obowiazujacy Kodeks Przedszkolaka pomaga kształtowac osobowosc małego dziecka.
Wszyscy rodzice uwa¿aja, ¿e dzieci sa w przedszkolu bezpiecznie, jeden rodzic stwierdził,¿e jego
dziecko sie bało, ale wynikało to raczej z problemów adaptacyjnych (wykres nr 1 j ). Rodzice i nauczyciele
uwa¿aja, ze dzieci znaja i staraja sie przestrzegac obowiazujace zasady, pomagaja sobie wzajemnie. Z
obserwacji przedszkola, terenu przy przedszkolu i zajec prowadzonych przez nauczycieli wynika, ¿e jest tomiejsce bezpieczne, sale sa estetyczne, zabawki i sprzety odpowiadaja wymogom bezpieczenstwa i sa
dostosowane do potrzeb dzieci. Nowy plac zabaw posiada wymagane certyfikaty, jest ogrodzony. Dzieci
w przedszkolu i na placu zabaw stale przebywaja pod opieka nauczyciela i pani pomagajacej.

Typ pytania: Pytanie otwarte
Tresc pytania: Prosze o opisanie Panstwa Wasze relacji z nauczycielami w przedszkolu? [WR] (8361)
Tab.1
Numer Tresc odpowiedzi
1               poprawne
2otwartosc nauczycieli
  3                  przyjazni
4             kontaktowi
5 relacje typowo partnerskie
Obszar badania: Dzieci wiedza, jakich zachowan sie od nich oczekuje.
Współdziałanie przedszkola i domu w respektowaniu tych samych zasad sprzyja osiaganiu
oczekiwanych zachowan dzieci. Rodzice i nauczyciele twierdza, ¿e dzieci znaja zasady obowiazujace
w przedszkolu  Równie¿ same dzieci w wywiadzie powiedziały:
l musimy byc grzeczni,
l nie mo¿na bic innych,
l nie mo¿na krzyczec
l nie mo¿na odchodzic na spacerze.
Podczas obserwowanych zajec wszystkie dzieci zachowywały sie zgodnie z obowiazujacymi normami:
l bawia sie wspólnie,
l potrafia sie wyciszyc,
l wysłuchac polecenia nauczyciela dotyczacego zadania, które maja wykonac,
l respektuja zasady obowiazujace w pracy grupowej lub zabawie,
l pomagaja sobie wzajemnie np.przy wykonaniu zadania.
 
Typ pytania: Pytanie otwarte
Tresc pytania: Czy dzieci potrafia zachowac sie zgodnie z zasadami jakie sa im przekazywane? Prosze o
uzasadnienie. [WPN] (8384)
Tab.1
Numer Tresc odpowiedzi
1 starania samych dzieci
2 prowadzenie rozmów na temat obowiazujacych zasad
3 zapisy kodeksu przedszkolaka
4 nie ma zachowan skrajnie niewłasciwych
5 nie krzywdza sie wzajemnie
Obszar badania: Podejmuje sie działania wychowawcze majace na celu eliminowanie zagro¿en
oraz wzmacnianie własciwych zachowan.
Wszyscy pracownicy przedszkola, w ka¿dej sytuacji reaguja na niewłasciwe zachowania dzieci,
uczac je odpowiedzialnosci.Rodzice i nauczyciele wskazuja na podejmowanie wspólnych działan, które ucza
dzieci zasad zgodnych z oczekiwaniami:
l rozmowy z dziecmi (tłumaczenie dlaczego tak nie wolno postepowac),
l okreslanie dzieciom ich obowiazków i wdra¿anie do ich systematycznego wykonywania.
l uczenie dzieci zachowan bezpiecznych.
Nauczyciele szukaja metod skutecznych w postepowaniu z konkretnym dzieckiem, w tym celu nawiazano
współprace z pedagogiem szkolnym. W pracy stosuja pochwały, zachecaja dzieci do poprawy swojego
zachowania.
Obserwacje zajec potwierdziły, ¿e nauczyciele i pani pomagajaca w ka¿dej sytuacji reaguja na niepo¿adane
zachowania dzieci i zachecaja do własciwych zachowan.

Obszar badania: W przedszkolu kształtuje sie postawe odpowiedzialnosci dzieci za działania
własne i działania podejmowane w grupie.
W przedszkolu i przy pomocy rodziców systematycznie uczy sie dzieci odpowiedzialnosci za swoje
działania i zacheca do samodzielnosci. Nauczyciele stosuja ró¿norodne formy i metody pracy, które
pomagaja dzieciom poznac i przestrzegac obowiazujace zasady. Wychowankowie maja okreslone obowiazki,
a nauczyciele ucza ich odpowiedzialnosci za sposób w jaki je wykonuja i egzekwuja ich systematyczne
wykonywanie. Dzieci sa wdra¿ane do samodzielnego wykonywania czynnosci samoobsługowych. Nauczyciele
daja szanse wyboru samodzielnego sposobu zagospodarowania czasu przeznaczonego na zabawe, czasami daja
prawo wyboru działan na zajeciach. Dzieci w rozmowie potwierdziły, ¿e moga wybierac w co chca sie bawic,
albo co chca robic. Obserwacje pracy nauczycieli pokazały, ¿e w zale¿nosci od typu prowadzonych zajec daja
dzieciom szanse dokonywania wyboru i realizacji własnych pomysłów.Typ pytania: Pytanie otwarte
Tresc pytania: Czy dzieci potrafia zachowac sie zgodnie z zasadami jakie sa im przekazywane? Prosze o
uzasadnienie. [WPN] (8384)
Tab.1
Numer Tresc odpowiedzi
1 starania samych dzieci
2 prowadzenie rozmów na temat obowiazujacych zasad
3 zapisy kodeksu przedszkolaka
4 nie ma zachowan skrajnie niewłasciwych
5 nie krzywdza sie wzajemnie
Obszar badania: Podejmuje sie działania wychowawcze majace na celu eliminowanie zagro¿en
oraz wzmacnianie własciwych zachowan.
Wszyscy pracownicy przedszkola, w ka¿dej sytuacji reaguja na niewłasciwe zachowania dzieci,
uczac je odpowiedzialnosci.Rodzice i nauczyciele wskazuja na podejmowanie wspólnych działan, które ucza
dzieci zasad zgodnych z oczekiwaniami:
l rozmowy z dziecmi (tłumaczenie dlaczego tak nie wolno postepowac),
l okreslanie dzieciom ich obowiazków i wdra¿anie do ich systematycznego wykonywania.
l uczenie dzieci zachowan bezpiecznych.
Nauczyciele szukaja metod skutecznych w postepowaniu z konkretnym dzieckiem, w tym celu nawiazano
współprace z pedagogiem szkolnym. W pracy stosuja pochwały, zachecaja dzieci do poprawy swojego
zachowania.
Obserwacje zajec potwierdziły, ¿e nauczyciele i pani pomagajaca w ka¿dej sytuacji reaguja na niepo¿adane
zachowania dzieci i zachecaja do własciwych zachowan.
Obszar badania: W przedszkolu kształtuje sie postawe odpowiedzialnosci dzieci za działania
własne i działania podejmowane w grupie.
W przedszkolu i przy pomocy rodziców systematycznie uczy sie dzieci odpowiedzialnosci za swoje
działania i zacheca do samodzielnosci. Nauczyciele stosuja ró¿norodne formy i metody pracy, które
pomagaja dzieciom poznac i przestrzegac obowiazujace zasady. Wychowankowie maja okreslone obowiazki,
a nauczyciele ucza ich odpowiedzialnosci za sposób w jaki je wykonuja i egzekwuja ich systematyczne
wykonywanie. Dzieci sa wdra¿ane do samodzielnego wykonywania czynnosci samoobsługowych. Nauczyciele
daja szanse wyboru samodzielnego sposobu zagospodarowania czasu przeznaczonego na zabawe, czasami daja
prawo wyboru działan na zajeciach. Dzieci w rozmowie potwierdziły, ¿e moga wybierac w co chca sie bawic,
albo co chca robic. Obserwacje pracy nauczycieli pokazały, ¿e w zale¿nosci od typu prowadzonych zajec daja
dzieciom szanse dokonywania wyboru i realizacji własnych pomysłów.Obszar badania: Podejmowane działania wychowawcze sa monitorowane i modyfikowane w
razie potrzeb.
W wyniku wniosków z monitorowania oddziaływan wychowawczych wprowadzono zmiany
organizacyjne, podjeto działania zachecajace dzieci do aktywnosci. Z informacji dyrektora przedszkola
wynika, ¿e systematycznie prowadzone jest monitorowanie działan wychowawczych przedszkola poprzez:
l diagnoze przedszkolaka we wrzesniu i maju,
l obserwacje dzieci w ró¿nych sytuacjach edukacyjnych,
l prowadzenie kart obserwacji i ich analize,
l organizacje spotkan dla rodziców i nauczycieli z logopeda na temat wad wymowy u dzieci,
l hospitacje zajec,
l realizacje konkursów, wycieczek,
l anga¿owanie dzieci w akcje np. góra grosza, zbiórka nakretek, Pola Nadziei
l rozmowy indywidualne, celowe lub okazjonalne z dziecmi,
l analize prac plastyczne i inne wytworów,
W wyniku monitorowania podjeto decyzje o zatrudnieniu osoby pomagajacej nauczycielowi, szczególnie
w opiece nad dzieckiem autystycznym, wzbogacono wyposa¿enie przedszkola w pomoce dydaktyczne i zabawki,
nauczyciele uczestniczyli w doskonaleniu na temat pracy z dzieckiem autystycznym, wprowadzono godziny
na konsultacje rodziców z nauczycielami.
Obszar badania: W przedszkolu, wspólnie z rodzicami, analizuje sie podejmowane działania
wychowawcze, w tym majace na celu eliminowanie zagro¿en oraz wzmacnianie własciwych
zachowan. Ocenia sie ich skutecznosc oraz modyfikuje w razie potrzeb.
Rodzice uczestnicza w modyfikacji działan przedszkola, zapoznawani sa z dokumentacja, planami,
do których zgłaszaja swoje propozycje. Rodzice aktywnie właczaja sie w codzienna działalnosc
przedszkola, wspieraja nauczycieli w działaniach wychowawczych (jednolite zasady obowiazujace w
domu i w przedszkolu). Dyrektor przedszkola, nauczyciele i rodzice wymieniaja te same sposoby kontaktowania
sie rodziców z nauczycielami :
l konsultacje,
l informacje na gazetce,
l indywidualne rozmowy,
l skrzynka kontaktowa.
Rodzice wysoko oceniaja działania nauczycieli. Uwa¿aja, ¿e nie ma potrzeby wprowadzania zmian, bo
przedszkole spełnia ich oczekiwania i dlatego nie zgłaszali ¿adnych modyfikacji. Zaproponowali natomiast zakup
kamizelek odblaskowych dla dzieci, aby były bezpieczne na spacerach (jeden z rodziców je zakupił), a uszyty
wa¿ pomaga zapewnic dzieciom w bezpieczenstwo.Obszar badania: Dzieci wykazuja sie odpowiedzialnoscia w działaniu i relacjach społecznych.
Nauczyciele stwarzaja dzieciom warunki do samodzielnosci w zabawie i innych działaniach
prowadzonych w przedszkolu. Obserwacja zachowan dzieci w przedszkolu pokazały, ¿e mimo wieku (dzieci
3 i 4-letnie) samodzielnie dobieraja sie w grupy na zorganizowanych zajeciach i podczas dowolnych zabaw,
wiekszosc sama decyduje jak chce odpoczywac, co robic w czasie przeznaczonym na zabawy. Potrafia
samodzielnie (lub w grupie która wybiora) zajac czas przeznaczony na zabawe w sali lub na placu zabaw.
Nauczyciele podczas zabaw obserwuja dzieci, czasami cos sugeruja, zachecaja do samodzielnosci w wyborze
zabawek, niezdecydowanym sugeruja konkretne zajecie lub dołaczenie do jakiejs grupy. Dzieci spontanicznie
wypowiadały sie o opiece (podlewaniu, obserwowaniu) nad roslinkami (rze¿ucha, fasolka grochem).
Zapewniały,¿e pomagaja sobie wzajemnie.
 
Raport sporzadzili
l Joanna Sawczyn
l Halina Knapinska

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 09 lipca 2014 09:02
Dokument wprowadzony do BIP przez: Bernadeta Kucyk
Ilość wyświetleń: 2690
04 maja 2017 14:39 (Dominika Reiter) - Zmiana treści zakładki.
24 kwietnia 2017 14:49 (Dominika Reiter) - Zmiana treści zakładki.
24 kwietnia 2017 14:48 (Dominika Reiter) - Zmiana treści zakładki.